AH BASIC 15 procent goedkoper dan Lidl

NIEUWVEEN –De nieuwe AH BASIC-lijn is 14,7 procent goedkoper dan vergelijkbare producten bij Lidl. Dirk van den Broek is met zijn budgetmerken 4,5 procent duurder dan de marktleider. Dat blijkt uit een prijsvergelijking van Levensmiddelenkrant.

Peter Smit |

Klik hier voor de prijsvergelijking.

AH en Dirk maakten afgelopen weken veel reclame voor hun budgetmerken. Uit cijfers van GfK blijkt dat de verkoop van deze basisproducten binnen het totale huismerkpakket onder druk staat. In 2012 (MAT Q3) hadden ze nog omzetaandeel van 6,5 procent binnen de totale huismerkverkopen, in dezelfde periode van dit jaar is dat teruggelopen naar 6,0 procent. Het totale omzetaandeel van huismerken is afgelopen jaar wel fors gegroeid van 44,3 procent naar 45,6 procent.

Tegenhangers
Levensmiddelenkrant vergeleek de prijzen van een mandje van achttien producten. Bij Albert Heijn ging het daarbij - op de 2 literkan met halfvolle melk (Zaanse Hoeve) na – uitsluitend om AH BASIC-producten die we vergeleken met hun tegenhangers bij Lidl. Bij Dirk van den Broek gaat het om een mix van C-merken, fancy labels en 1 de Beste-huismerkproducten waarme deze keten de onderkant van de markt bewaakt.

Duurder
Bij AH is de klant voor dit pakket BASIC-artikelen 19,76 euro kwijt. Aan de kassa van Dirk van den Broek moet voor vergelijkbare producten 20,65 euro worden betaald. Lidl rekent opgeteld 22,66 euro voor een tas met vergelijkbare producten. Hiermee is de Duitse harddiscounter 14,7 procent duurder dan AH, bij Dirk is de budgetkoper 4,5 procent meer kwijt.

Bron: Levensmiddelenkrant

ah_basic_abri-a840x630.jpg