harvest-9554525 (1).jpg Oogst van sojabonen in Brazilië. Foto: iStock

AH brengt volledige sojaketen voor kippenvoer in kaart

ZAANDAM – “Soja is wereldwijd de belangrijkste bron van plantaardig eiwit in de veehouderij”, schrijft Nienke Tjerkstra, verantwoordelijk voor duurzaamheid, kwaliteit en gezondheid bij Albert Heijn. Maar het succes van het gewas kent een keerzijde: de teelt leidt vaak tot het verdwijnen van natuur en waardevolle ecosystemen.

Kim Schoonman |

“Een supermarkt als Albert Heijn heeft een grote verantwoordelijkheid als het gaat om verduurzaming”, aldus Tjerkstra. “Daarom willen we weten waar onze grondstoffen vandaan komen en wat de impact daarvan is. Pas als je dat weet, kun je gericht verduurzamen.”

De pilot
Om gericht te verduurzamen heeft Albert Heijn samen met partners in de Beter voor Natuur & Boer-keten de sojaketen voor het voer van kippen volledig in kaart gebracht. “In een pilot hebben we soja gevolgd waarvan onafhankelijk is vastgesteld dat er weinig tot geen natuurverlies heeft plaatsgevonden bij de teelt. Zo zien we dat bij opschaling de CO2e-uitstoot van een kilo Beter voor Natuur & Boer-kip met zo’n 38% kan worden verlaagd. Dat is geen eindpunt, maar een bewijs dat verandering mogelijk is, mits de hele keten meebeweegt.”

"Inzichten delen, zodat we samen kunnen versnellen"

Impact maak je samen
Tjerkstra: “Een volledig gescheiden stroom van verantwoord geteelde soja is pas haalbaar en schaalbaar als meer marktspelers meedoen: supermarkten, voerproducenten en sojaleveranciers. Iedere schakel telt. In onze keten werken we daarom niet alleen met ketenpartners zoals Plukon Food Group, De Heus, ADM en Bunge, maar ook met onafhankelijke partijen zoals het Wereld Natuur Fonds (WWF-NL) en onderzoeksbureau Blonk. We delen daarom graag onze aanpak en inzichten, zodat we samen kunnen versnellen. Alleen zo komen we verder in de verduurzaming van het voedselsysteem.”

Uitbreiden
De pilot bij de Beter voor Natuur & Boer-kip is een eerste stap. “Nu gaan we onderzoeken hoe we deze methode kunnen uitbreiden naar andere dierlijke ketens voor een bredere reductie van de uitstoot. Dit is in lijn met onze ambitie om in 2030 de CO2e-uitstoot van onze ketens met 45% te verminderen ten opzichte van 2018”, meldt de VP Kwaliteit, Duurzaamheid & Gezondheid bij Albert Heijn, Etos en Gall & Gall.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.