ZAANDAM - UPDATE - Ahold investeert komend jaar 60 miljoen euro in zijn online verkoopkanalen AH.nl, Bol.com en Peapod. In Nederland haalt het retailconcern dit jaar een online omzet van 240 miljoen euro.
Het Nederlandse retailconcern praat dezer dagen analisten en investeerders bij over de online strategie voor de komende jaren. De nadruk bij de investeringen komend jaar zal liggen op de versterking van Bol.com en de uitbreiding van het aanbod, ook bij AH.nl. Dit jaar komt Aholds online omzet uit op 1,4 miljard euro, het concern presenteert plannen om dit te verhogen naar 2,5 miljard euro in 2017.
Noord-Nederland
AH.nl wordt nog voor het einde van dit jaar bereikbaar voor de bewoners van Noord- en Zuid-Nederland. Albert Heijn wil de huidige 84 procent online marktdekking van huishoudens uitbreiden naar 95 procent. Volgend jaar volgt een uitrol van Pick Up Points naar Vlaanderen. In ons land haalt AH.nl momenteel een penetratie van gemiddeld 2,5 procent, in Amsterdam en Rotterdam ligt dat met respectievelijk 6 en 4 procent een stuk hoger. Verdere investering moeten de landelijke penetratie naar 7 procent in 2010 tillen.
Rendement
De online klant levert de retailer flink wat op: webshoppers zijn loyaler en geven 20 procent meer uit dan reguliere supermarktklanten en gemiddeld bestaat een bestelling uit 74 producten. Daarvan is 51 procent een AH-merk en 47 procent een vers- of diepvriesproduct. Momenteel scoort AH.nl een positief bedrijfsresultaat (ebitda) van 2 à 3 procent, maar door de hoge investeringen in de groeistrategie is het netto-rendement negatief, aldus het Ahold-management in een van de tijdens het Online Strategie Evenement getoonde presentaties.
Bron: Levensmiddelenkrant