ZAANDAM – Albert Heijn lanceert op 5 juni tijdens de jaarlijkse FoodTech Week een nieuwe AI-gedreven assistent voor collega’s in de winkel. Deze assistent moet het werk van ruim tachtigduizend collega’s makkelijker en leuker maken.
De AI-gedreven assistent is gebaseerd op generatieve AI (Gen AI). De innovatieve toepassing geeft direct antwoord op veelgestelde vragen, waardoor klanten snel en gericht geholpen kunnen worden. Dit draagt bij aan een prettigere winkelbeleving, wat aansluit bij de ambitie van Albert Heijn om klanten optimaal te helpen, met persoonlijke service en slimme technologie. Albert Heijn geeft een voorbeeld. Als een kant vraagt waar de volkoren wraps liggen of hoeveel paprika’s er nog op voorraad zijn, kunnen collega’s daar heel snel antwoord op geven. Dit zorgt ervoor dat de dagelijkse werkzaamheden van de collega’s in de winkel ook soepeler verlopen, waardoor hun werk uiteindelijk makkelijker en leuker is.
Slimme technologie onmisbaar
Sjoerd Holleman, directeur Strategy Product & Analytics bij Albert Heijn: “In onze winkels helpen meer dan tachtigduizend collega’s iedere dag onze klanten. Daarvoor is toegankelijke en slimme technologie onmisbaar. Met deze AI-assistent brengen we Gen AI naar de winkelvloer. Dat maakt het werk makkelijker en leuker, én zorgt voor een betere winkelervaring. Een mooie stap die we met trots presenteren tijdens de FoodTech Week.”
Klantfricties verminderen
De formule zet in op technologie en innovatie die collega’s écht helpen en klantfricties verminderen. Volgens Albert Heijn is deze AI-assistent daar een goed voorbeeld van, aangezien het naadloos aansluit bij bestaande systemen en direct waarde toevoegt op de winkelvloer. De functionaliteit zal de komende maanden landelijk worden uitgerold en stapsgewijs uitgebreid met slimme extra toepassingen.
Gebruiksvriendelijke interface
“Wat deze Gen AI-oplossing onderscheidt, is de gebruiksvriendelijke interface en de slimme koppeling met veel bestaande data en systemen. Medewerkers hebben daarmee altijd een persoonlijke digitale assistent tot hun beschikking – op het moment dat het hen uitkomt, precies met de informatie die ze nodig hebben”, zegt de supermarktketen in hun persbericht.
Bron: Levensmiddelenkrant