ZAANDAM – Albert Heijn gaat minder groente voorzien van een verpakking. Zo vinden klanten snijbonen, winterpeen en spitskool voortaan onverpakt in het groenteschap.
De komende weken komen steeds meer groente- en fruitproducten onverpakt in het schap te liggen bij de marktleider. Zo wil Albert Heijn bijdragen aan het terugdringen van verpakkingsafval, aldus de keten in een persbericht. Albert Heijn zegt voortdurend te kijken of de verpakking van producten simpeler kan, met minder materiaal of zelfs helemaal zonder. "Als een verpakking nodig is, wordt gekozen voor de meest geschikte en meest duurzame verpakking waarbij de focus ligt op reductie, hergebruik, recycling en de inzet van hernieuwbare grondstoffen." De beste verpakking is volgens Albert Heijn een verpakking die over de gehele levenscyclus (van grondstof tot afval) leidt tot een zo klein mogelijke impact op het milieu. Bijna al het groente en fruit wordt verpakt in verpakkingen die bestaan uit hernieuwbare en/of composteerbare grondstoffen. "Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk verpakkingen hergebruikt kunnen worden, staat op alle eigen merk producten een weggooiwijzer: een hulpmiddel om verpakkingsafval zo goed mogelijk te scheiden", aldus AH.
Nodig
Verse producten worden bij Albert Heijn alleen verpakt als dat nodig is, bijvoorbeeld voor de bescherming of een langere houdbaarheid van een product, zo laat de blauwe formule weten. "Voor een aantal producten is in de afgelopen periode onderzocht of ze ook zonder verpakking konden. Onder andere koolraap, spitskool, winterpeen en sereh hebben de tests goed doorstaan en liggen met ingang van de komende week onverpakt in het schap." In de komende maanden volgen er nog meer producten zoals biologische prei, biologische courgette en biologische avocado’s. Sommige producten worden alleen een bepaalde periode van het jaar onverpakt verkocht. Zoals radijs, snoeppaprika, zoete puntpaprika en gele, groene en oranje paprika’s, die in de zomer op hun sterkst zijn.
Loep
Abert Heijn zegt dagelijks voor en achter de schermen bezig te zijn om klanten te voorzien van lekker, veilig, gezond en duurzaam eten. Het verminderen van verpakkingen is een van de initiatieven van Albert Heijn om eigen merken duurzamer te maken. Zo is de afgelopen jaren het totale eigen merk assortiment onder de loep genomen. Samen met leveranciers en certificerende instanties hebben volgens AH inmiddels duizenden producten een duurzame stap gezet voor mens, dier of milieu. In het boekje 'Stap voor een stap een duurzamer assortiment' staan de resultaten vermeld. Ook de komende jaren zegt Albert Heijn duurzame stappen te blijven zetten met z'n eigen merk assortiment.
Bron: Levensmiddelenkrant