gvo-230829-305.jpg Foto: Gerard van Oosbree/Levensmiddelenkrant

Formules

Albert Heijn slaagt in missie verkoop gezonde producten met 55%

ZAANDAM – 2023 was een succesvol jaar voor Albert Heijn. Betaalbare groenten en fruit, de uitbreiding van het aanbod volkoren producten en de prijsverlaging daarvan, resulteerde in 55.7% stijging in gezonde verkopen. Stappen richting een uitstootvrije keten met daarin emissievrije bevoorrading en bezorging leverden een marktaandeel op van 37.1% volgens NielsenIQ.

Redactie |

Ook de toename van het aantal klanten is mede de oorzaak van deze ontwikkeling, net als de positieve resultaten van de nieuwe vestigingen van AH to go en de winkels van Jan Linders die zijn omgebouwd naar de AH-formule.

Gezonde leefstijl
Marit van Egmond, ceo van Albert Heijn: “Ik wil om te beginnen onze klanten, collega’s, ondernemers en partners bedanken voor een fantastisch jaar. We mogen trots zijn op de mooie mijlpalen en resultaten in 2023, altijd gedreven vanuit onze missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen’. Zo hebben we volop ingezet op het stimuleren van een gezondere leefstijl en het resultaat mag er zijn. De verkoop van eigenmerkproducten met Nutri-Score A of B is met 55.7% aanzienlijk. Onze inspanning zie je bijvoorbeeld terug in ons vernieuwde broodassortiment met meer vezels en minder zout en de nieuwe verse groentesappen en groentespreads. Met de gratis Mijn Leefstijlcoach-app hebben we bovendien meer klanten geholpen op het gebied van vitaliteit. Met maar liefst 23% meer appgebruikers ten opzichte van vorig jaar. Ook dit jaar zijn we meteen goed gestart. We blijven inzetten op het stimuleren van een gezondere leefstijl, in de breedste zin.” 

Duurzame groei
Met de introductie van een plantaardige eigen-merklijn AH Terra om klanten te stimuleren minder dierlijke eiwitten te eten zet AH een belangrijke stap naar de consument. Emissievrije transport vindt al voor 100% plaats in een viertal grote steden en AH zet groots in op circulair verbouwen en energiebesparing. Het doel is een uitstootvrije keten in 2050. Ook doet het bedrijf mee aan het programma Beter voor Natuur & Boer voor andere partijen.

125.000 collega’s 
In 2023 groeide Albert Heijn naar een marktaandeel van 37,1% met meer dan 1.268 winkels, 8 Home Shop Centers en 6 distributiecentra in Nederland en België. Van Egmond: “Een mijlpaal die gerealiseerd is samen met de meer dan 125.000 collega’s die elke dag weer klaarstaan voor onze klanten en die ieder op hun eigen manier een belangrijke rol spelen bij de 6 miljoen borden die we dagelijks vullen. We investeren dan ook graag in de ontwikkeling van al onze talenten.” 

1920_ahjaaroverzicht-23-def Verkoop gezondere producten.png

Vooruitblik 2024
Albert Heijn zet de ingeslagen koers in 2024 voort. Waarbij betaalbaarheid van dagelijkse boodschappen voor de klant centraal staat, naast het stimuleren van een gezondere leefstijl en duurzaam verder groeien. “Ik kijk uit naar dit jaar. Een nieuw jaar met ongetwijfeld ook uitdagingen, maar waarin we voorop willen blijven lopen op weg naar een gezonde, sociale en duurzame samenleving in Nederland en België, met altijd onze missie als kompas”, aldus Van Egmond.  

Bron: Levensmiddelenkrant