ZAANDAM – Op 25 september vond de opening van de Week tegen Eenzaamheid plaats. Hiervoor gingen vier Albert Heijn-medewerkers in gesprek met Koning Willem-Alexander en staatssecretaris Nicki Pouw-Verweij (VWS). Het doel hiervan? Het bevorderen van mentaal welzijn en sociale verbinding op de werkvloer.
Albert Heijn vindt dat dit thema steeds belangrijker wordt, vooral onder jongeren. Daarom zet de formule zich hier actief voor in. Dit is terug te zien in het feit dat Albert Heijn al sinds de start partner is van de Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid van het ministerie van VWS. Dit is erg waardevol, want de formule is de grootste jongerenwerkgever van Nederland. De supermarktketen ziet de maatschappelijke uitdaging rond eenzaamheid en mentale druk van dichtbij en benoemt dat de urgentie groot is. Dit komt eveneens terug uit landelijk onderzoek, waaruit blijkt dat één op de drie jongeren eenzaam is.
Grote verantwoordelijkheid
“Als werkgever van zoveel jonge mensen voelen wij een grote verantwoordelijkheid om eenzaamheid en de gevolgen daarvan bespreekbaar te maken. Daar begint het mee: echt zien wat er speelt en ruimte maken voor het verhaal van de ander. Zo bouwen we aan een omgeving waar collega’s zichzelf kunnen zijn, zich gesteund voelen en met plezier naar hun werk komen. Dat versterkt niet alleen het welzijn van onze collega’s, maar ook onze rol als verbindende kracht in de buurt en samenleving”, zo schrijft AH in hun persbericht.
Structurele aanpak
De supermarktketen zet het hele jaar door in op sociale verbinding en mentaal welzijn. Dit doet AH onder andere door gesprekken te voeren die ertoe doen, onder andere over hoe collega’s zich voelen, wat hen energie geeft en waar ze tegenaan lopen. Daarnaast is er laagdrempelige hulp voor iedereen via de Lekker in je vel-lijn. Dit is een gratis anonieme hulplijn met psychologen en coaches. Verder wil de formule dat de winkel en kantine meer zijn dan werkplekken; het moeten plekken zijn van ontmoeting.
Ilyas, manager Operatie Albert Heijn: “Soms kan het voelen alsof alles om me heen zo snel gaat en iedereen druk is. Juist daarom betekent het zoveel wanneer mijn leidinggevende vraagt: ‘Hé, hoe gaat het écht met je?’ Zo’n klein moment geeft mij het gevoel dat ik écht gezien word en dat er naar me geluisterd wordt. Dat maakt een groot verschil en laat me voelen dat ik er toe doe.”
Samenwerking met Resto VanHarte
Albert Heijn werkt samen met Resto VanHarte op het gebied van eenzaamheid. De formule sponsort tijdens deze week alle ontmoetingsdiners bij ongeveer vijftig buurtrestaurants van Resto VanHarte. Op deze manier kunnen nog meer mensen in heel Nederland elkaar ontmoeten. Nog een actie is dat AH komt met een speciaal verspakket tomatensoep waarbij voor elk verkocht pakket vijftig cent wordt gedoneerd aan Resto VanHarte. Verder worden in honderd vestigingen dinervouchers uitgedeeld voor een driegangendiner bij een Resto VanHarte. Ten slotte worden er in vijf winkels mini-Resto’s georganiseerd, waar klanten samen kunnen komen voor soep en een gesprek.
Bron: Levensmiddelenkrant