section1_page16_article51_1.png Het team van Bacardi speelt met de winnende producten goed in op waar de consument vandaag de dag behoefte aan heeft. “Die consument weet ons ook goed te vinden.

Awards - Beste Introducties

Beste Introductie: WINNAAR: BACARDÍ LIMON & LEMONADE EN BACARDÍ AGED RUM COCKTAILS

ROTTERDAM – Bacardi mag dit jaar niet één maar twee Beste Introducties aan de prijzenkast toevoegen. En het leuke is: die prijzen zijn er voor producten die weliswaar in dezelfde categorie vallen, maar in feite twee totaal verschillende proposities zijn. Aan de ene kant staat Bacardí Limon & Lemonade, de beste introductie ooit van het merk in Nederland en ‘gewoon een mixdrankje in blik’ – maar dan wel een die naadloos aansluit op de wensen van de consument. Daartegenover staat een drietal échte cocktails in een opvallend flesje, om op je gemak van te genieten. “Beide proposities zijn relevant voor de consument”, zegt Merlijn van de Ven, sales director bij Bacardi. “Mooi dat ze dat ook allebei bewijzen.”

Redactie |

Wat vind je ervan om de Beste Introductie 2022 te winnen, en dat maar liefst twee keer?
“Daar zijn we natuurlijk heel blij mee! Het is heel leuk om te horen dat we gewonnen hebben met onze kant-en-klare producten in een segment dat booming is. Het zijn hele mooie introducties en het is fijn dat hier erkenning voor is vanuit de markt.”

Waarom zouden inkopers jullie tot winnaar hebben uitgeroepen?
“We werken aan een categorie die het heel goed doet en steeds relevanter wordt. De consument weet ons goed te vinden, het blikje Bacardí Limon & Lemonade bijvoorbeeld is onze meest succesvolle introductie ooit, ook op het gebied van rotatie. Onze andere winnaar, de Bacardí Aged Rum Cocktails, is luxer en meer gericht op genieten. Het zijn dan ook échte cocktails, die je moet uitschenken over ijs, terwijl Bacardí Limon & Lemonade een mixdrankje is. Het zijn in feite twee totaal verschillende proposities binnen hetzelfde segment. Maar beide zijn relevant voor de consument en dat hebben ze ook bewezen.”

Welke ingrediënten zijn nodig om een succesvolle introductie op de markt te zetten?
“In de eerste plaats is het belangrijk te innoveren binnen een categorie die ook daadwerkelijk potentie heeft. Het moet binnen een trend passen; in ons geval passen kant-en-klare mixdranken en cocktails in de conveniencetrend, iets waar consumenten vandaag de dag echt behoefte aan hebben. Ook is het nodig de juiste ondersteuning te bieden. Wij hebben van alles gedaan om onze winnaars onder de aandacht van kopers te brengen: dat gaat van tv-commercials tot advertenties in (vak)bladen en natuurlijk hebben we ook gezorgd voor zichtbaarheid op de winkelvloer, zodat de consument niet om onze introducties heen kon. Ik moet eerlijk zeggen dat het wel helpt als je het al heel goed doet en groot bent. Bacardi heeft een marktaandeel van 45% in Nederland en dat geeft veel slagkracht. Daarmee is het nog geen gelopen race natuurlijk. Er is heel veel mooie kwaliteit uitgebracht in onze categorie, ook door andere aanbieders. Dat maakt het winnen van een Beste Introductie alleen maar waardevoller!”

"de categorie blijft maar groeien en wordt nu ook door retailers omarmd"
section1_page16_article51_2.jpg

Wat is de toegevoegde waarde van de winnende producten voor de categorie?
“Dat is per propositie verschillend. Met beide spelen we in op toegankelijkheid, maar waar Bacardí Limon & Lemonade meer een ‘dagelijks’ product is, zijn de Aged Rum Cocktails bedoeld om rustig van te genieten, thuis, of in het park, of op het strand. Overal echt kunnen genieten van een heerlijke cocktail, dus. Met beide proposities zijn we relevant, maar met de laatste hebben we echt een nieuwe dimensie toegevoegd aan de categorie.”

Wat zijn de hoogtepunten van het afgelopen jaar met deze producten?
“Ik kijk graag verder dan het succes dat de producten op zichzelf het afgelopen jaar behaald hebben. Ik vind het vooral mooi om te zien dat de categorie waarbinnen de winnende producten vallen almaar blijft groeien, nu al met 29%. We merken ook dat retailers de categorie steeds meer zijn gaan omarmen. De aandacht voor de categorie is echt gegroeid de afgelopen twee jaar, er is duidelijk meer bereidwilligheid vanuit de retailers om met kant-en-klare cocktails te komen. Dit maakt voor mij het plaatje compleet.”

Welke stappen kan de retailer zetten om de categorie van de winnende producten te vergroten?
“De categorie groeit uit zijn jasje, dus wat mij betreft is er simpelweg meer ruimte nodig voor de flesjes en blikjes die wij en onze concurrenten – die ook met hele mooie proposities komen, laat dat duidelijk zijn – uitbrengen. Die ruimte kan op heel veel manieren worden ingevuld: online, in de winkel, met displays, in een koelkast, met communicatie in het schap waarmee we inspiratie bieden. Dat de categorie meer aandacht nodig heeft omdat er meer vraag naar is, is voor mij een feit. Ook evident is dat we het samen moeten gaan aanpakken.”

Wat mogen we dit jaar weer van jullie aan mooie introducties verwachten?
“We komen zeer binnenkort met drie nieuwe smaken in blik. Zoals Piña Colada, een bekende cocktail met veel positieve associaties. Daarnaast brengen we een nieuwe Bombay en Tonic Lemon smaak; erg verfrissend! Een een verrukkelijke Mango Mojito. Alle drie zijn ze alvast heel goed ontvangen door de retailers en ze liggen vanaf april in het schap. We zullen voorlopig eerst met onze innovaties op de blikjes zitten, de Aged Rum Cocktails worden later uitgebreid.”

 

"Heerlijk fris voor deze zomer! Leuk ook dat Bacardi hier met de buitendienst veel aandacht aan schenkt. Mooie lokale acties, waar zowel klant als winkel blij van wordt."

Bron: Levensmiddelenkrant

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.

Lees meer over: