Essity280224nr9-2.jpg Het is feest bij Essity! Met meerdere producten is het bedrijf in de prijzen gevallen. Foto: PAULINE SMALE

Awards - Beste Introducties

Beste Introductie: WINNAAR: TEMPO 3-IN-1, LIBRESSE ALL FLUID PROTECTION INLEGKRUISJES EN TENA DISCREET ULTRA NORMAL

ZEIST – Essity is dit jaar met drie producten in de prijzen gevallen. Gefeliciteerd! Tempo, Libresse én TENA hebben vorig jaar succesvolle innovaties gedaan. De covid-periode heeft Essity aangepakt om volop met innovatie en duurzaamheid bezig te zijn. En met succes, want drie prijswinnende producten zijn uit de innovatiepijplijn gekomen. Lennaert van de Rhoer, customer marketing manager Essity Nederland, blikt voor ieder product terug op het afgelopen jaar.

Gefeliciteerd met driemaal de Beste Introductie-award! Wat is jullie eerste reactie?
“Drie awards voor Beste Introductie in 2023, daar zijn we natuurlijk hartstikke trots op! Wij willen uiteraard onze klanten bedanken voor deze mooie erkenning en kijken ernaar uit om nog veel meer memorabele introducties samen groot te maken. Essity heeft namelijk de tijd tijdens de covid-periode verstandig benut door voort te gaan op de weg van innovatie en duurzaamheid. En dat heeft geresulteerd in een volle innovatiepijplijn waar nu drie prijswinnende noviteiten uit zijn gekomen in 2023. Dat krijgt zeker nog een vervolg in de komende jaren. Het is een eer om erkend te worden voor deze inspanningen van het team.”

Welke ingrediënten zijn nodig om een succesvolle introductie op de markt te zetten?
“Bij Essity is het uitgangspunt voor elke innovatie dat het waarde voor de consument en de retailer moet toevoegen. Het moet bijdragen aan een verdere verduurzaming van de categorie en industrie.
Daarnaast speelt relevantie een cruciale rol. Het product moet nauw aansluiten bij de behoeften en verwachtingen van de doelgroep, waardoor het een waardevolle oplossing biedt voor hun wensen. Door relevantie centraal te stellen in alle aspecten van het proces, van marktonderzoek tot marketingstrategie, kan een introductie op de markt effectiever zijn en meer succes behalen.”

Hoe zien we dat terug bij de winnende producten?
“Libresse All Fluid Protection is een inlegkruisje dat het allemaal aankan. Van spotting en afscheiding tot urine en alles daartussenin. Ze absorberen meer vocht en dat maakt deze inlegkruisjes ook geschikt om urine op te nemen. Daarnaast zijn ze geurneutraliserend, zodat je zelfverzekerd blijft wanneer je een paar druppels verliest.
Bij de TENA Discreet Ultra Normal wordt met een dunner verband een discrete en veilige bescherming geboden voor licht tot matig urineverlies. Dankzij de microPROTEX™technologie worden licht urineverlies, ongewenste geurtjes en vocht snel geabsorbeerd.
En tenslotte, Tempo staat al bijna 95 jaar bekend om de sterke en zachte tissues, waar de Original zakdoekjes en tissues nu met de Tempo 3-in-1 claim drie voordelen biedt: het is fluweelzacht, wasmachinebestendig en biologisch afbreekbaar. Zo zorg je goed voor jezelf, je dierbaren en de planeet!”

Welke hoogtepunten hebben jullie afgelopen jaar meegemaakt met deze producten?
“Het is belangrijk om elk jaar je merken te activeren en een extra boost te geven met onder andere POS-activaties. Een activatie waar wij trots op zijn voor TENA is de Blow Dry Bar, die gedurende twee weekenden heeft gestaan in Arnhem en Utrecht. Bij de TENA Blow Dry Bar konden vrouwen en mannen hun haar professioneel laten stylen terwijl ze genoten van een goed gesprek. De achterliggende gedachte van de Blow Dry Bar is droog blijven, want nat ondergoed wil natuurlijk niemand. Daarnaast wordt er bij de kapper vaak veel gepraat met de stylist. Tijdens een gesprek in de Blow Dry Bar werd dan ook aangestuurd op het onderwerp urineverlies, in de hoop dat hier ook open over gesproken zou worden.
Daarnaast hebben we dit jaar met Tempo een near store shopperactivatie gedaan in winkelcentra. Shoppers konden er bij aankoop van Tempo-producten in de omliggende winkels prijzen winnen en er werd informatie gegeven over de 3-in-1 innovatie. Er zijn ruim 15.000 samples uitgedeeld.”

"Betekenisvolle groei door duurzame innovaties ondersteund door sterke shopperactivaties"

Hoe kunnen retailers de categorie van de winnaars vergroten?
“Voor intieme hygiëne is het belangrijk om een breed scala aan producten aan te bieden, waarmee er ingespeeld wordt op de verschillende behoeften en voorkeuren van consumenten. Het bieden van meer variatie is voor shoppers belangrijker dan het bieden van verschillende verpakkingsinhouden. Daarnaast wordt de winkelervaring verbeterd door het bieden van informatie en kan er meer waarde uit de categorie gegenereerd worden.”

Op welke trends spelen jullie in met de winnende producten?
“Duurzaamheid is een vast onderdeel van alle activiteiten bij Essity, en dat is al decennia zo. We hebben een lange geschiedenis in duurzaamheid vanuit sociaal en milieuoogpunt. We zien dat consumenten dit ook steeds belangrijker gaan vinden en het de aankoopbeslissing steeds meer beïnvloedt.
Met de Tempo 3-in-1 claim spelen we hier goed op in. Tempo tissues zijn biologisch afbreekbaar en de Tempo-tissueboxen zijn gemaakt van ten minste 70% gerecycled papier en hebben een papieren - in plaats van plastic - opening. Met deze Quick&Easy opening heb je altijd een tissue snel en gemakkelijk bij de hand. Daarnaast zien we dat persoonlijke hygiëne veel belangrijker is geworden sinds covid. Als hygiëne- en gezondheidsbedrijf biedt Essity hier natuurlijk perfecte oplossingen voor.
Zo bieden de Libresse All Fluid Protection inlegkruisjes een hygiënische oplossing voor een behoefte waar nog geen product voor was. Deze inlegkruisjes zijn namelijk gemaakt om verschillende soorten lichaamsvocht te kunnen absorberen, wat een goede oplossing biedt voor bepaalde periodes.”

Wat is jullie strategie om met de winnende producten in de schappen te blijven staan?
“TENA is wereldwijd marktleider binnen het incontinentiesegment en het segment groeit al jaren zeer sterk. TENA biedt een superieure kwaliteit, waardoor onze producten het sterkst roteren binnen het segment. Hierdoor biedt TENA een hoog rendement voor de hoeveelheid schapruimte die het krijgt.
Libresse speelt met haar brede assortiment in op de verschillende behoeftes van de consument en is daarnaast het merk dat met sterke communicatiecampagnes continu bezig is om de taboes rondom menstruatie te doorbreken. Daarnaast is Libresse actief in het reusable segment met wasbaar menstruatieondergoed. Een segment dat in korte tijd zeer sterk is gegroeid en waar Libresse al een vaste kopersgroep voor zich heeft gewonnen. Hier zien wij nog veel kansen om distributie te verbreden.
Tempo is een sterk merk, bekend om de iconisch blauwe verpakking en is daardoor ook een trekker binnen de categorie zakdoeken & tissues. Met de Original box die meerdere keren per jaar van design wisselt, spreken we ook de impulsshopper aan.”

Wat mogen we dit jaar weer van jullie aan mooie introducties verwachten?
“Ook in 2024 vliegen er weer veel innovaties uit onze innovatiepijplijn. Zo wordt Edet gecertificeerd composteerbaar keukenpapier binnenkort gelanceerd en innoveren we binnen ons vochtig toiletpapierassortiment met een nieuwe alternatieve vezel. En deze zomer komt er een hele mooie discrete innovatie aan op TENA pants. Voor Tempo is 2024 ook een mooi jaar, het merk bestaat 95 jaar en dat gaan we groots vieren.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.