1000026574.jpg Een van de eigen logo's van Unilever die voor een betrouwbare uitstraling moeten zorgen. Foto: Gerard van Oosbree/Levensmiddelenkrant

Consumentenbond kritisch naar Unilever om greenwashing

DEN HAAG – De Consumentenbond is van mening dat voedselproducent Unilever op grote schaal misleidende duurzaamheidsclaims gebruikt. In een onderzoek van de bond naar ruim 450 producten zag het bij 247 producten misleidende claims.

Redactie |

Slechts drie Unilever-merken zijn volgens de bond vrij van greenwashing. Dat zijn Ben & Jerry’s, Hertog IJs en de Vegetarische Slager. Bij andere merken, zoals Calvé, Unox, Hellmann’s, Knorr, Ola en Lipton, zag de bond volop vage duurzaamheidsclaims.

Duurzaam
Alleen al het veelvuldige gebruik van het containerbegrip ‘duurzaam’ is volgens de Consumentenbond misleidend. De term is te algemeen en zou alleen gebruikt mogen worden als de fabrikant kan aantonen dat een product geen enkele negatieve invloed heeft. Dat zou volgens de bond vrijwel onhaalbaar zijn. Waar de bond ook over valt, is het veelvuldige gebruik van een aantal zelfverzonnen logo’s die voor een betrouwbare uitstraling moeten zorgen.

Claim
De Consumentenbond kreeg in september 2024 gelijk van de Reclame Code Commissie (RCC) over de claim van Unilever dat Calvé Pindakaas gebruikmaakt van duurzaam geteelde pinda’s. Een paar maanden eerder had de producent gemeld dat deze claim zorgvuldig overwogen was en niet misleidend. De RCC adviseerde Unilever om niet meer op deze manier reclame te maken. Een jaar later is de verpakking volgens de bond nog steeds niet aangepast. De aanpassingen op de websites van Unilever nam ruim een half jaar in beslag.

Overtreders aanpakken
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) riep in april 2025 de levensmiddelensector op hun duurzaamheidsclaims te controleren. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Wij hebben onze onderzoeksresultaten met de ACM gedeeld en willen dat ze overtreders als Unilever zo snel mogelijk aanpakken. Om het misleiden van consumenten te stoppen en het vertrouwen in duurzaamheidsclaims en -keurmerken te herstellen. Straffeloos greenwashen heeft lang genoeg geduurd.”

Unilever is door de redactie om een reactie gevraagd. Bij het publiceren was er nog geen reactie ontvangen.

Bron: Levensmiddelenkrant