Smaakspecialist19.jpg Het salesteam van de Smaakspecialist heeft de champagne opengetrokken om de winst te vieren. Foto: Pauline Smale

DE SMAAKSPECIALIST: ‘De supermarkt is dé plek om de voedseltransitie te versnellen’

ULVENHOUT – Dat producten met niet alleen een goede smaak, maar ook een duidelijke boodschap in de prijzen kunnen vallen, bewijst de Smaakspecialist met hun Smaakt kikkererwten couscous en BioToday caramel bar. Anneloes Hoorneman, sales manager, vertelt bevlogen wat deze producten zo uitzonderlijk maakt.

Winnaar: Smaakt kikkererwten couscous / BioToday caramel bar Fabrikant: de Smaakspecialist

Waarom hebben jullie je genomineerd voor deze award?
“Meedoen aan de Innova Klassiek geeft ons een podium om onze boodschap uit te dragen dat ‘iedere hap telt’! Bovendien draagt meedoen aan een verkiezing bij aan het teamgevoel. Het zorgt voor trots en doelgerichtheid, helemaal als die inspanningen resulteren in een award die door een professionele jury uit de Nederlandse retail uitgereikt wordt.”

Hoe is het om nu in de prijzen te vallen?
“Het is geweldig en een mooie bevestiging dat we als de Smaakspecialist nog steeds in staat zijn de wensen van de consument te vertalen in concrete producten. Daarnaast versterkt het de relatie met onze klanten. Deze prijzen laten zien dat zij de juiste verantwoorde keuzes maken en dat deze producten niet meer weg te denken zijn uit het schap.”

Wat hebben jullie er de afgelopen vier jaar aan gedaan om succesvol in het schap te blijven?
“Het succesvol ondersteunen van deze producten vereist een combinatie van effectieve marketing, consistente kwaliteit en sterke relaties met zowel de retailers als de consumenten. Als missie gedreven B-corp vinden wij het belangrijk om de essentie van biologische voeding te blijven benadrukken. Bewustwording bij zowel retailers als consumenten is cruciaal om gezamenlijk de Green Deal te verwezenlijken.”

Hoe hebben jullie retailers en supermarktondernemers hierbij betrokken?
“Wij zien het als onze verantwoordelijkheid om retailers continu te informeren en motiveren om hun biologisch aandeel te vergroten en het belang hiervan uit te leggen. 70% van de Nederlandse voedselconsumptie is afkomstig uit de supermarkt, in onze beleving de uitgelezen plek om de voedseltransitie te versnellen en om gedragsverandering bij de consument te bewerkstellingen.”

Tegen welke uitdagingen zijn jullie aangelopen bij de introductie van de winnende producten?
“Het zijn producten die veel boxen kunnen afvinken als het gaat om USP’s. Het is altijd de vraag: welke zet je op de verpakking? Wat wil een consument zien en wat schrikt af? Ook hadden we een uitdaging met de aanvoer van grondstoffen vanwege de onrust op de internationale markten. Het is voor ons een must dat we de continuïteit van leveringen kunnen garanderen met een consistente kwaliteit.”

Wat zijn volgens jullie de belangrijkste pijlers van een goedlopend product voor meerdere jaren?
“De kwaliteit en de smaak van het product zijn de absolute kern van het succes. Uiteraard moet de prijs-kwaliteitverhouding in balans zijn. Daarnaast hebben onze merken een duidelijke positionering die naadloos aansluit bij de doelgroep en inspeelt op een concrete behoefte van de consument.”

Waar zien jullie nog verbeteringen voor de winnende producten?
“De verpakking van de Smaakt kikkererwten couscous is gemaakt van milieuvriendelijke bio-based folie. Onze BioToday candybar komt in de toekomst ook in deze folie. Ons NPD-team is dagelijks bezig het volledige assortiment in de breedte te verduurzamen, dit kan op ingrediënt-, verpakkings- of supplychainniveau.”

Welke retailer of ondernemer heeft significant bijgedragen aan het succes en hoe hebben ze dat gedaan?
“Naast Albert Heijn hebben vele andere retailers een cruciale bijdrage geleverd aan de groei van onze merken Smaakt en BioToday. We waarderen de inzet van al onze retail- en distributiepartners die in het bijzonder deze award winning producten ondersteunen.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.