NSC-2025 (002).jpg

Diabetes Fonds organiseert voor de achtste keer de Nationale Suiker Challenge

AMERSFOORT – Verpakkingen van producten in de supermarkten bevatten steeds meer claims. Met name rondom suiker komen meerdere benamingen voor. Van suikervrij tot zonder toegevoegd suiker, zero en 0.0 suiker.

Lisa van der Linden |

Toch krijgen Nederlanders nog steeds veel toegevoegde suikers binnen, wat het risico op overgewicht en daarmee de kans op diabetes type 2 verhoogt. Het Diabetes Fonds geeft van 16 tot en met 22 juni extra aandacht aan de hoeveelheid toegevoegde suikers die Nederlanders binnenkrijgen. In die week wordt de Nationale Suiker Challenge houden, wat inhoudt dat de organisatie oproept om alle toegevoegde suikers te laten liggen. “We eten nog altijd veel producten met toegevoegde suikers”, vertelt Neeke Smit, diëtist bij het Diabetes Fonds. “Het gaat om zo’n 99 suikerklontjes per week en dat komt neer op 20 kg per jaar. Tijdens de challenge daagt het Diabetes Fonds de consument uit om een week gezond te eten zonder toegevoegd suiker, onder andere door tips te geven en inspiratie te bieden.

Bewustwording
Het is niet de eerste keer dat het Diabetes Fonds deze challenge organiseert. “Het is inmiddels al de 8ste editie. Jaarlijks doen er zo’n 75.000 mensen mee en die besparen dus 99 suikerklontjes tijdens de challenge”, zegt Smit. Maar is een week extra aandacht voldoende om gedragsverandering te realiseren? “Het voornaamste doel is om consumenten bewust te maken van in welke producten allemaal toegevoegd suiker zit. Tijdens die week laten we ze ook op het etiket kijken en lezen welke ingrediënten erin zitten. Door meer kennis te krijgen en te ervaren dat ze op een andere manier kunnen eten, zet je de stap richting gedragsverandering. We hebben ook metingen gedaan bij de deelnemers over het effect op de lange termijn. Dat deden we vlak na de challenge, maar ook drie maanden later. Daaruit blijkt dat velen nog steeds de bewuste keuzes blijven maken en de opgedane kennis toepassen. Bewustwording is stap één, daarna volgt gedragsverandering.” Met name de etiketten lezen is volgens Smit een openbaring voor consumenten, omdat ze via die weg ontdekken dat er in bepaalde producten waarvan je het niet verwacht, suiker toegevoegd is. “De meeste mensen verbazen zich over kipfilet, dat daar toegevoegde suikers in zitten. Dat had men niet gedacht. Dat geldt ook voor andere vleeswaren, en kant-en-klare pakjes en zakjes. Je denkt al gauw aan zout, maar het gaat net zo goed over suiker”, aldus de diëtist van het Diabetes Fonds.

Claims
Tijdens de challenge worden consumenten op de hoogte gebracht van de vele claims op de verpakkingen en de vijftig schuilnamen die suiker kent. “Alle claims hebben eigen eisen. Zo mag suikerarm 5 gram suiker per 100 gram bevatten of 2,5 ml per 100 ml. Bij suikervrij is dat 0,5 gram per 100 gram. Zonder toegevoegd suiker betekent dat er geen suikers zijn toegevoegd vanwege hun zoetkracht. Het is vrij lastig en verwarrend voor de consument. Als voorbeeld: een glas sinaasappelsap zonder toegevoegd suiker klinkt gezond. Maar een glas sinaasappelsap bevat net zo veel suiker als een glas cola. Die bewustwording, daar werken wij aan tijdens de Nationale Suiker Challenge”, zegt Smit. Niet alleen tijdens de challenge helpt het Diabetes Fonds de consument, er is ook nog een nazorgweek met tips.

Levensmiddelenindustrie
Smit heeft als tips voor fabrikanten en retailers om de producten onder de loep te nemen en minder suiker toe te voegen aan producten. “Wees ook transparant en gebruik geen claims die verwarrend zijn”, zegt Smit. Bij de Nationale Suiker Challenge zijn geen fabrikanten of supermarktketens betrokken.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.