Formules

Emté brengt 3.0 naar Uden en Nieuwegein

VEGHEL – Emté gaat haar nieuwe 3.0-formule na de opening in Dieren uitproberen in Uden en Nieuwegein. De uitbreiding naar drie pilotvestigingen zal volgend jaar gebeuren, aldus Emté-directeur Johan van Heerenbeek.

Joost Agterhoek |

Emté trapte de nieuwe formule woensdag 11 november onder brede belangstelling af in het filiaal in Dieren. Kenmerkend voor 3.0 zijn de centrale keuken waar medewerkers verse producten bereiden, nieuw assortiment uit de Sligro-groothandels, uitgebreide versafdelingen en een duizendtal prijsverlagingen.

Testwinkels
De volgende pilotvestigingen zijn filialen in Uden en Nieuwegein, bevestigt Van Heerenbeek. Met de drie testwinkels wil Emté volgend jaar na het eerste kwartaal evalueren. Ombouw in Uden en Nieuwegein zal dit jaar niet meer plaatsvinden, aldus de directeur.

Doublures
In het 13.000 sku’s tellende assortiment zijn 2600 producten toegevoegd, veel uit het groothandelsportfolio. Om daar ruimte voor te maken is het aanbod in categorieën als papier, wasmiddelen en cosmetica kleiner, zegt Heerenbeek bij de lancering van de winkel in Dieren. “Vooral doublures zijn er nu uit. Geen 46 soorten toiletpapier meer.” Bij de selectie zijn er ook A-merken gesneuveld, aldus de directeur. “Daar kan Emté niet onderscheidend in zijn. We willen iets unieks toevoegen en dat doe je in een supermarkt niet met toiletpapier.”

Uniek
Producten die wel uniek zijn voor Emté zijn bijvoorbeeld het saus- en smaakmakermerk O’life, de Rumo-pasta’s en een retailverpakking Wagyu-burger van The Frozen Butcher. Veel van deze producten zijn tussen vers, waar de klant binnenkomt, en kw te vinden.

Vakmensen
Om medewerkers voor te bereiden op De Keuken van Emté  en de nadruk op versbereiding bij de diverse afdelingen, zoals seizoenspecialiteiten en verse maaltijden, zijn ze opnieuw volledig getraind tijdens de ombouw. Is dat voldoende om de compleet nieuwe formule succesvol uit te voeren? Het voordeel van Emté is dat er al vakmensen in de winkel staan, zegt Heerenbeek. De slager, de bakker, zij weten hoe omgegaan moet worden met het nieuwe assortiment.

Vergelijkbaar
Gelijk met de vernieuwingen verlaagt Emté in Dieren de prijzen van duizend producten. Een pak snelfiltermalingkoffie van Douwe Egberts kost niet langer 2,85, maar 2,69 euro. Een anderhalve liter fles Coca-Cola is niet langer 1,87 maar 1,83 euro en een pot Calvé-pindakaas gaat voor 1,75, niet voor 1,85 euro over de toonbank. Vooral in houdbaar zijn de prijzen bijgesteld, zegt Van Heerenbeek. “Zoals ik al zei, daar zit geen onderscheid in, dus willen we vergelijkbaar zijn. Het prijsverschil ligt over de hele productlinie op enkele procenten.” Vooralsnog is alleen in Dieren deze prijslijn te vinden, maar uitbreiding zal volgen. “We hebben niet de ambitie om verschillende prijslijnen te voeren”, bevestigt de formuledirecteur.

Bron: Levensmiddelenkrant

johan_van_heerenbeek-a900x525.jpg