section1_page12_article18_1.jpg

Fabrikanten

Feestelijke uitreiking Gekozen Product van het Jaar 2023

HAARZUILENS – Als tienduizend consumenten jouw artikel tot product van het jaar bestempelen, is dat reden voor een feestje. Op een koude voorjaarsmiddag kwamen de winnaars van Gekozen Product van het Jaar dan ook samen om hun gewonnen award in ontvangst te nemen en te proosten. De winst stemt trots en dankbaar. “Het is fantastisch te weten dat de consument ons product zo waardeert.”

Janneke Vermeulen |

Het sprookjesachtige Kasteel de Haar was op dinsdag 21 maart het toneel voor de uitreiking van het Gekozen Product van het Jaar 2023. De champagne, chique hapjes en uiteraard de trotse winnaars maakten de feestelijke sfeer compleet. En dat was wel wenselijk, want volgens president en ceo van Voted Product of the Year Worldwilde (POY) Philippe Gelder hebben fabrikanten een moeilijk jaar achter de rug, vertelt hij in zijn inleidende toespraak. “Maar één ding is zeker: wie een innovatiedynamiek hanteert die 100% gebaseerd is op inzichten van de consument, kan zijn positie op de markt behouden, opbouwen of uitbouwen.”
Jaarlijks beoordelen voor de verkiezing tienduizend consumenten verschillende producten in meerdere categorieën waaronder voedingsmiddelen, huishoudelijke producten, schoonmaakmiddelen, persoonlijke verzorging, elektrische apparaten en doe-hetzelf. De winnaars – dit jaar zijn het er 61 – mogen een jaar lang één van de drie titels voeren die aan de wedstrijd zijn verbonden, namelijk ‘Gekozen Product van het Jaar’, Gekozen Huismerk van het Jaar’ en ‘Gekozen Merk van het Jaar’. De laatste titel was dit jaar voor het eerst te winnen; Calvé is een van de gelukkige merken die het logo mag voeren.

"Logo kan het zetje zijn voor consument om ons product aan te schaffen"
De winnaars van Jumbo, de winnaars van Calvé, de winnaars van Kesbeke.
section1_page12_article18_2.jpg
section1_page12_article18_3.jpg
section1_page12_article18_4.jpg

“We zijn ontzettend trots,” vertelt Nizar Ben Messaoud, brandmanager Calvé en Hellmann’s. Hij vervolgt: “We hebben het afgelopen jaar ontzettend mooie campagnes gelanceerd, onder andere met Esther Vergeer voor onze pindakaas. Het is fantastisch te weten dat de consument deze waardeert en zo’n iconisch merk als Calvé verkiest tot Merk van het Jaar.” Ben Messaoud is met een aantal collega’s naar de uitreiking gekomen. Hoe gaan ze de winst vieren? “We zullen samen bekijken via welke communicatiekanalen we onze gewonnen award aan de consument kenbaar gaan maken. Eerst maar eens genieten van het feestje hier.”

Extra trots
Nog zo’n trotse winnaar is Oos Kesbeke, die aan het roer staat van het Amsterdamse bedrijf Kesbeke, producent van tafelzuren. Ook dit merk won de award voor Gekozen Merk van het Jaar. “Ik denk dat wij als familiebedrijf éxtra trots zijn. We zijn een relatief kleine onderneming en misschien een vreemde eend in de bijt. We volgen altijd onze eigen koers en zijn altijd op zoek naar innovatie. Zo hebben we nog niet zo lang geleden kimchi op de markt gebracht, nu te koop bij een grote retailer. De productie van kimchi is ontzettend veel werk, maar het product is een regelrechte hit,” aldus de vrolijke ondernemer. Hij mocht eerder het certificaat voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in ontvangst nemen, ook een titel die hij met trots draagt. “Als je als klein Amsterdams bedrijf zo wordt gewaardeerd, ook vandaag weer, dan stemt dat heel dankbaar.” Net als Kesbeke gaat ook Mondelez, met drie man sterk aanwezig op de uitreiking, het logo voeren in de uitingen of op de verpakking. Het bedrijf won de award voor Gekozen Product van het Jaar voor zijn LU Bastogne & Milka kruidnoten. Rhandy Biemans, senior brandmanager van LU, vertelt: “Het logo kan het laatste zetje zijn voor de consument om ons product aan te schaffen. Daarmee laat je zien dat andere consumenten het artikel erkennen; het is echt een bezegeling van de kwaliteit.” Volgens Biemans heeft de unieke combinatie van de smaken van Bastogne en Milka bijgedragen aan de waardering van de nieuwe kruidnoten: “Vooral onder families is dit een geliefd product, wijst onderzoek uit. Maar ook jongeren weten het te waarderen, mede te danken aan de verjongingsslag die bij Milka is doorgevoerd.”

Zes awards
Ninke van Liempd, categorymanager bij Jumbo, is samen met haar collega Marco Telkamp (eveneens categorymanager bij de retailer) bij de uitreiking aanwezig om maar liefst zes awards in ontvangst te nemen die straks een mooi plekje krijgen op het hoofdkantoor in Veghel. Jumbo won het Gekozen Huismerk van het Jaar voor onder andere de eigen proteïnereep chocolade brownie, de vegetarische cordon blue, de aardbei fruitspread en het knäckebröd volkoren met tarwebloem. Van Liempd: “We proberen juist ook binnen ons huismerk producten toegankelijk te maken die tegemoetkomen aan trends als plantaardig, duurzaamheid en gezondheid. Zo bevat de aardbei fruitspread 50% minder suiker en is de proteïnereep chocolade brownie een heel mooie aanvulling voor voeding voor sporters. Erg tof dat dit ook door de consument zo wordt gezien.”
Bel Groep, fabrikant van onder andere Boursin, La Vache qui rit, Kiri, Nurrish en Babybel, richt zich ook op plantaardige varianten. Het bedrijf ontwikkelde Boursin Plant-Based knoflook & fijne kruiden en sleepte daarmee de award voor Gekozen Product van het Jaar in de wacht. Selma Koenen, senior brandmanager, vertelt: “Meer consumenten willen plantaardig eten. Met dit product maken we onze kruidenkaas ook voor hen toegankelijk. Toen we hoorden dat we de award gewonnen hadden, hebben we influencers gevraagd recepten te ontwikkelen met het product – die hebben we geboost op social media. Zo hebben we het al een beetje gevierd. En ja, natúúrlijk komt het logo straks ook op de verpakking te staan.”

De basisprincipes
Het beeldmerk Gekozen Product van het Jaar is het resultaat van een streng selectieproces. Jaarlijks worden honderden producten uit verschillende categorieën onderworpen aan het strenge oordeel van consumenten. Onderzoeksbureau NielsenIQ voert de enquête uit onder een representatieve steekproef van tienduizend Nederlandse consumenten. Ook worden de deelnemende producten door consumenten getest via de app treetz. De resultaten worden verzameld, geanalyseerd en gerapporteerd aan de deelnemende fabrikanten. Alleen de winnende producten worden bekendgemaakt. Wereldwijd wordt het merk Gekozen Product van het Jaar in meer dan veertig landen gevoerd. Zo worden jaarlijks ruim 3,5 miljard consumenten bereikt.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.