Een baanbrekend initiatief dat tot doel heeft de kennis van de CO2-impact van consumentenproducten te verbeteren en de uitstoot in de hele keten te verminderen.
Akkoord van Parijs
Voor het eerst in de food- en non-foodretailsector bundelen negen grote retailers hun krachten om de decarbonisatie van hun toeleveringsketens te versnellen. De oprichtende merken – Auchan, Carrefour, Coopérative U, Groupe Casino, Groupement Mousquetaires, Mouvement E.Leclerc, Lagardère Travel Retail, Lidl France en Metro France – hebben ervoor gekozen gezamenlijk op te treden om de ecologische voetafdruk van retail en de upstream daarvan te verminderen. Deze gezamenlijke aanpak maakt het voor leveranciers gemakkelijker om koolstofgegevens te delen en stelt retailers in staat hun ecologische voetafdruk te verbeteren en hun decarbonisatiestrategieën te sturen in lijn met de doelstellingen van het Akkoord van Parijs.
Productiebedrijven, of ze nu industrieel, importerend of agrarisch zijn, kunnen zich vrijwillig bij het platform aansluiten. Degenen die nog geen ecologische voetafdruk hebben, kunnen zich gratis registreren om in dialoog te gaan met distributeurs. Dit baanbrekende initiatief, dat nu operationeel is, effent de weg voor een nieuwe aanpak van CO2-reductie, gebaseerd op transparantie, samenwerking en gedeelde verantwoordelijkheid.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren?
Klik hier.