Buitenland

Franse waakhond neemt supers onder de loep

PARIJS - De Franse mededingingsautoriteit gaat onderzoek doen naar gezamenlijke inkoopprogramma's van grote supermarktketens. De waakhond wil nagaan of de supers consumenten en leveranciers benadelen met die samenwerkingsverbanden.

Lisa van der Linden |

Het onderzoek draait om twee samenwerkingsverbanden die de betrokken ketens afgelopen voorjaar hadden gemeld. Enerzijds gaat het om een inkoopprogramma van Auchan, Casino en Schiever en anderzijds vergelijkbare afspraken tussen Système U en Carrefour. In verband met dat laatste onderzoek kijkt de marktautoriteit ook naar de banden tussen Carrefour en het Britse Tesco.

De supermarkten werken al langer samen. Volgens de autoriteiten is nieuw onderzoek nodig omdat de inkoopprogramma's een groter, internationaal bereik hebben. Daarnaast trekken supers niet alleen samen op bij de inkoop van merkproducten, maar sinds kort ook bij producten die onder hun huismerken worden verkocht.

Bron: ANP

carrefour_anp-a900x525.jpg