AMERSFOORT – Met Campina Griekse Stijl Yoghurt 2% wil FrieslandCampina bijdragen aan een betere morgen en dat lukt: het product is namelijk al vier jaar lang een groot succes op het schap en verdient daarom een Innova Klassiek-award. Sanne van Erp, brand manager Campina, reageert op de overwinning en blikt terug op de afgelopen jaren.
Winnaar: Campina Griekse Stijl Yoghurt 2% Fabrikant: FrieslandCampina
Gefeliciteerd met het winnen van de Innova Klassiek 2021-2025. Wat zijn voor jullie redenen geweest om mee te doen?
“Bij Campina zijn we elke dag bezig voor een betere morgen. Wij geloven dat een goede ochtend de basis is voor een actieve dag. En dat begint bij een goed ontbijt. Een ontbijt waar je energie van krijgt, en dat vol met essentiële voedingsstoffen zit. Dat ontbijt kan altijd beter. Of lekkerder. Daarvoor introduceren we producten die niet alleen iets nieuws brengen, maar ook na jaren nog relevant zijn. Zoals Campina Griekse Stijl Yoghurt 2%. Het winnen van de Innova Klassiek 2021-2025 laat zien dat dit product na vier jaar nog steeds relevant is en bijdraagt aan een betere morgen.”
Hoe hebben jullie het product in de afgelopen jaren relevant gehouden?
“We kijken altijd of dingen beter kunnen. Met behulp van consumentenonderzoek en marktdata bijvoorbeeld. En waar nodig passen we de receptuur, verpakking of schappositie aan. Voor Campina Griekse Stijl Yoghurt 2% hebben we bijvoorbeeld het design vernieuwd en een stap gezet richting plasticreductie. De milde en romige smaak is trouwens niet veranderd. Die is nog steeds heerlijk onderscheidend, en wordt keer op keer gewaardeerd door consumenten. We kijken altijd vooruit. Zo zien we dat de sterke behoefte aan lekkere, voedzame, eiwitrijke zuivelproducten blijvend is. Net als de vraag naar Griekse yoghurt. Dus hebben we dit jaar Campina High Protein Greek gelanceerd: een romige yoghurt die de onweerstaanbaar lekkere smaak van Griekse yoghurt combineert met een extra hoog eiwitgehalte. Het is een mooie aanvulling op ons bestaande aanbod en een extra stap om relevant te blijven in een dynamische markt.”
Wat betekent deze award voor jullie als team?
“We zijn heel trots op het team. We hebben eerder al de prijs voor Beste Introductie 2021 gewonnen, dat maakt deze erkenning extra bijzonder. Het laat zien dat vernieuwing en duurzaam succes hand in hand kunnen gaan.”
Welke promoties hebben jullie samen met de retailpartners opgezet?
“Samen met onze retailpartners hebben we Campina Griekse Stijl Yoghurt 2% op de ontbijttafels van Nederland gekregen. Met probeerprijzen en introductieacties bijvoorbeeld, waarmee we nieuwe kopers verleidden om het product uit te proberen. En met aanbiedingen om de penetratie te verhogen én de categorie te laten groeien.”
Tegen welke uitdagingen zijn jullie aangelopen bij de introductie van het winnende product?
“In 2020 was Griekse yoghurt de meest populaire yoghurtstijl in Nederland. Tegelijkertijd groeide naturel yoghurt. Alleen werd de categorie gedomineerd door private label, en was Campina enkel actief met een vanille- en een 10% vet-variant. Toen hebben we besloten om de 2% als een gezonder alternatief te introduceren. Dat sloot beter aan bij de wensen van de consument.”
Wat zijn volgens jullie de kernwaarden van een sterk product?
“Een sterk product begint bij het snappen van de consument. Het moet goed passen binnen dagelijkse routines en voedingsbehoeften, maar ook een gevoel oproepen van vertrouwen, plezier of herkenning. We geloven in betrouwbaarheid en constante kwaliteit. Een product moet doen wat het belooft. Een sterk product moet ook iets nieuws toevoegen aan de categorie. Iets onderscheidends. Dat kan in de smaak of voedingswaarde zitten, maar ook in de verpakking of het gebruiksmoment. Die combinatie van relevantie, kwaliteit en vernieuwing vormt voor ons de basis van langdurig succes.”
Waar zien jullie nog verbeteringen voor het gewonnen product?
“Hoewel Campina Griekse Stijl Yoghurt 2% al jaren geliefd is, blijven we kritisch en ambitieus. We zien bijvoorbeeld kansen op het gebied van duurzaamheid, in lijn met onze PlanetProof-ambities. Zo werken we aan verdere reductie van plastic in onze verpakkingen. Een stap die we volgend jaar concreet willen maken.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.