AMERSFOORT – Zuivelproducent FrieslandCampina heeft in het eerste halfjaar van 2025 de netto-omzet met 6,4% zien stijgen door hogere prijzen. De netto-omzet kwam uit op 6,8 miljard euro, ondanks lagere volumes.
Het zuivelbedrijf meldt dat de omzetgroei vooral is gedreven door hogere verkoopprijzen ter compensatie van hogere melkprijzen en inflatie. De businessgroepen Specialised Nutrition en Ingredients lieten sterke prestaties zien waardoor het bedrijf het bedrijfsresultaat zag stijgen met 20,6% naar 363 miljoen euro. Het nettoresultaat kwam voor het eerste halfjaar uit op 230 miljoen euro.
Uitdagingen
“FrieslandCampina heeft in het eerste halfjaar van 2025 sterke resultaten geboekt”, zegt Jan Derck van Karnebeek, ceo van FrieslandCampina. “De gebalanceerde spreiding van onze business over markten, producten en kanalen bewijst zijn waarde. Onze focus op winnen in de markt en margeverbetering werpt zijn vruchten af. Ondanks uitdagingen in sommige regio’s groeide de brutomarge en genereerden we een positieve operationele kasstroom. Op het gebied van duurzaamheid zijn in het eerste halfjaar van 2025 wederom stappen gezet, zoals de samenwerking met verschillende partners op het gebied van regeneratieve landbouw. Daarnaast ontvingen leden-melkveehouders in totaal 228 miljoen euro voor duurzaamheidsprestaties op hun melkveebedrijven in 2024.”
Vooruitzichten
Het bedrijf verwacht wel een daling van de afzet in de tweede helft van het jaar door een lager consumentenvertrouwen. Toch kijkt FrieslandCampina met vertrouwen naar de toekomst. Er wordt verwacht dat de besparingsprogramma’s onverminderd blijven doorgaan en richting de 500 miljoen euro gaan voor dit jaar, ten opzichte van het basisjaar 2023. “De aanhoudende economische onzekerheid zal naar verwachting de winst in de tweede helft van 2025 onder druk zetten, waardoor deze lager zal uitvallen. We blijven bouwen aan een toekomst waarin we waarde creëren voor onze leden, consumenten en klanten – én bijdragen aan een duurzamere wereld”, aldus Van Karnebeek.
Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops