C2VNFom0JpGAMhk58ypMO8tsVTTng43oP8pGMh9R.jpg Foto: FrieslandCampina.

FrieslandCampina trekt zich terug uit Roemenië

AMERSFOORT – Zuivelbedrijf FrieslandCampina verkoopt al zijn activiteiten in Roemenië aan Bonafarm Group. De lokale werkmaatschappij mag dan een leidende positie hebben in het land, het heeft te weinig overeenkomsten met het Europese portfolio en draagt niet bij aan de waarde van ledenmelk, meldt het bedrijf.

Redactie |

De verkoop omvat het belang dat FrieslandCampina heeft in de Roemeense entiteit die eigenaar is van onder andere het vooraanstaande lokale merk Napolact en de productielocaties in Cluj-Napoca en Târgu Mureș. Er werken ongeveer vierhonderd medewerkers. Het wachten is nu op goedkeuring van onder andere de Roemeense mededingingsautoriteiten. Naar verwachting zal de transactie eind 2025 zijn afgerond.

Niet lichtvaardig
Dustin Woodward, president FrieslandCampina Europe: “FrieslandCampina Roemenië heeft een rijke geschiedenis en een sterke positie op de lokale markt, met Napolact als een van de bekendste merken. Het bedrijf wordt goed geleid door een ervaren managementteam en gerund door een talentvolle organisatie. Het besluit om de activiteiten te verkopen is dan ook niet lichtvaardig genomen. Dit past bij onze strategie waarbij we onze middelen gericht inzetten om duurzame waarde te creëren voor onze leden-melkveehouders en klanten. Tegelijkertijd biedt deze voorgenomen transactie nieuwe groeikansen voor de Roemeense onderneming, onder leiding van een partner die sterker gepositioneerd is in de regio.”

Verder uitbouwen
Het Hongaarse Bonafarm Group is actief in alle vormen van voedselproductie, van gewassen tot de productie van wijn, vlees en zuivel. Attila Csányi, ceo van Bonafarm Group: "FrieslandCampina Roemenië is een bedrijf met een lange geschiedenis. We zijn overtuigd van de hoge productiekwaliteit, het professionele management en de ervaren mensen. Aangezien de verwerking van zuivel een van de strategische pijlers van Bonafarm Group is, zien we een grote kans om het bedrijf en het merk Napolact in de toekomst samen verder uit te bouwen - door gebruik te maken van de kennis en expertise van de lokale markt, de faciliteiten verder te ontwikkelen en de samenwerking met het bestaande team voort te zetten. Afhankelijk van de benodigde wettelijke goedkeuringen zijn we van plan om te investeren in de verhoogde capaciteit van de faciliteiten, de sterke en coöperatieve relaties met commerciële partners en leveranciers te behouden en bij te dragen aan de ontwikkeling van de Roemeense zuivelindustrie."

Bron: Levensmiddelenkrant