Formules

Groei supermarktomzet augustus; krimp op vrijdag en zaterdag

DONGEN - De supermarktomzet is in augustus met 1,9% gestegen van 3,17 miljard euro (augustus 2015) naar 3,23 miljard euro (augustus 2016). De omzet op zondag groeit eveneens. Mede omdat shoppers de winkel op vrijdag en zaterdag links laten liggen.

Remco van der Meij |

In de eerste 8 maanden van dit jaar is de supermarktomzet met 2,2% gestegen naar E23,08 miljard euro (22,58 miljard euro t/m augustus 2015). Van de totale supermarktomzet werd dit jaar 4,4% op zondag gerealiseerd, wat uitkomt op 1,5 miljard euro. Er is een groot verschil zichtbaar tussen de districten als het gaat om het zondag aandeel, vooral tussen de drie grote steden (hoog zondag aandeel) en het Noorden (laag zondag aandeel). Het omzetaandeel van de zondag stijgt sinds 2008 in alle regio's. In de drie grote steden stagneert deze groei.

Augustus
Per kassabon werd er in augustus 0,2% meer afgerekend (21,90 euro in augustus 2016 en 21,85 euro in augustus 2015). Maar door een stijging van het aantal bezoeken aan de supermarkt (+1,7%) laat de omzetgroei in augustus een grotere stijging zien ten opzichte van de maanden daarvoor (juni +0,8% en juli +0,2%).

Zondag
Het zondag aandeel groeit doordat steeds meer huishoudens (bijna 7 op 10) vaker boodschappen doen op zondag (9,1 keer per jaar). In elke fase van de gezinscyclus is jaarlijks sinds 2008 een stijging van het zondag aandeel zichtbaar. Jongeren maken relatief het meest gebruik van de zondagopening. Bij de jonge alleenstaanden is dit aandeel afgelopen jaar echter niet gestegen en bij de gepensioneerden blijft het aandeel, ondanks de stijging, beperkt.

Krimp
Door de groei van de zondag omzet is het omzet aandeel van de vrijdag en zaterdag afgenomen (46% in 2012 en 42,6% in 2015). De vrijdag en zaterdag zorgen nu voor 42,3% van de omzet (46% in 2012).

Bron: ANP

zelfscankassas_internet.jpg