AMSTERDAM - Bierbrouwer Heineken heeft in samenwerking met online supermarkt Picnic een speciale bierkrat ontwikkeld, bedoeld voor de merken Heineken en Amstel. Picnic bezorgde voorheen geen kratten.
De ontwikkelde KwartKrat, zoals de speciale bierkrat heet, is een kartonnen houder met daarin zes statiegeldflesjes pilsener. De samenwerking die Heineken en Picnic met elkaar zijn aangegaan heeft als doel om nog beter te voorzien in de wensen van de online shopper. Daarnaast maakt het de bezorging van producten nog makkelijker.
Retour
De KwartKrat is speciaal gemaakt voor de duurzame distributiemethode van Picnic, zodat de krat eenvoudig in gebruik is in de compacte elektrische wagentjes van de online supermarkt. Het grote voordeel volgens de brouwer is dat er enkel een kartonnen houder overblijft bij de klant. De lege flesjes kunnen bij de volgende bestelling dan weer retour worden gegeven aan de bezorgers van Picnic. Het innemen van lege flesjes betekent dat Picnic inmiddels bezig is met een derde retourstroom. Eerder werden al bibliotheekboeken mee teruggenomen en onlangs is een proef gestart in de omgeving van Amersfoort om ook bestellingen van Wehkamp mee retour te nemen.
Verpakkingsmateriaal
Heineken heeft aangegeven een bijdrage te willen leveren aan het terugdringen van verpakkingsmateriaal. Daarnaast is de Kwartkrat ook een uitkomst voor klanten die geen wegwerpfles willen (zoals die in bekende sixpack-verpakkingen zitten) of die de voorkeur geven aan een bierfles met meer inhoud. Op deze manier kunnen zij gebruikmaken van de reguliere bierflesjes. In een interview met Quote reageert Evelien Sanders-de Boer van Heineken op het initiatief. “Wij zijn blij met de samenwerking met Picnic, waarbij duurzaamheid, innovatie en vernieuwing op gebied van de belevering van ons product centraal staan. Met de KwartKrat laten we zien dat we ideeën snel en op kleine schaal kunnen testen en bij succes kunnen opschalen”, vertelt zij.
Bron: Levensmiddelenkrant