MEA_OL_IG_Coffee_Moment.jpg.jpg

Fabrikanten

Hoe dronk koffieminnend Nederland zijn koffie in 2023?

AMSTERDAM – Koffie is de meest geconsumeerde drank na kraanwater, zo blijkt uit een recent onderzoek van Nespresso onder koffiedrinkend Nederland. Ruim de helft drinkt dagelijks meer dan één kop koffie per dag. Een derde drinkt er twee en een op de acht lust er wel drie of meer per dag. Het onderzoek laat de meest opvallende trends over koffieconsumptie zien.

Redactie |

In Nederland drinkt 87% van de respondenten zijn koffie het liefst thuis. Van de overige 13% neemt een op de twaalf het koffiemoment op het werk of in een koffiezaak. 6% drinkt zijn koffie elders. Van de jongeren van onder de 34 jaar drinkt iets meer dan driekwart zijn koffie thuis, 11% op het werk of in een koffietentje en 12% elders.

Capsules en bonen
Uit het onderzoek komt ook een verschuiving in de manier van koffiezetten naar voren.Tussen 2013 en 2019 nam het gebruik van capsulemachines met 7% en het gebruik van bonenmachines met 10% toe. Het gebruik van filterkoffie nam met 4% iets af. Van de koffiedrinkers gebruikt een derde thuis capsules. 51% gebruikt filterkoffie waarvan 23% gemalen en 28% ongemalen. In 2023 was dit de meest gebruikte zetmethode.

Voorkeuren
In 2023 prevaleerden koffiedrinkers zwarte koffie boven koffie met melk, 57% versus 43%. De meest gedronken koffiesoorten waren filterkoffie (25%), cappuccino (20%) en lungo (17%). Koemelk is de meestgekozen melksoort (33% waarvan 17% mager). De keuze voor creamer volgt met 32%. 13% kiest poedermelk en 9% kiest plantaardige melk waarbij havermelk het meest populair is. Van de Nederlandse koffiedrinkers voegt 80% naast melk geen enkele toevoeging toe aan de koffie. Zij die dat wel doen, gebruiken slagroom, ijsblokjes en siropen.

Duurzame keuzes
Bijna een derde (32%) van de koffiedrinkers gaf aan Fairtrade (22%), organische en/of biologische koffie (10%) te drinken. Van de respondenten gaf iets minder dan een kwart aan niet te weten of hun kopje koffie Fairtrade, organisch of biologisch is.

Unforgettable Flavours
Kika Buhrmann, ceo Nespresso Nederland zegt enthousiast naar de toekomst te kijken: “2024 staat bij Nespresso in het teken van duurzaamheid, gezondheid en verrassende koffierecepten. We leggen nog meer focus op circulariteit, zowel voor het recyclen van onze capsules als de levensduur van onze machines. Daarnaast willen we het voor de consument zo makkelijk mogelijk maken om gezonde keuzes te maken door ons functional koffieassortiment verder uit te breiden. Tot slot werken we aan verrassende partnerships, en spelen we in op nieuwe trends die we in de markt spotten.”

Nespresso lanceert vandaag de campagne ‘Unforgettable Favourites’. De fabrikant zet vijf favoriete koffies van de Nederlandse koffiedrinker centraal. Voorts brengt Nespresso een vertrouwde blend terug, Dharkan. De koffie zal als Limited Edition beschikbaar zijn tijdens deze campagne. De favoriete koffies van Nespresso zijn een voortvloeisel uit de resultaten van het onderzoek onder koffiedrinkend Nederland.

Bron: Levensmiddelenkrant/ Out.of.Home Shops