PANNINGEN – Of het nu gaat om komkommerkratten of om kratten waarin verse kipproducten zijn vervoerd: voor hergebruik moeten ze grondig worden gereinigd. Daar komt Limex om de hoek kijken. Wat begon als een bedrijf met wortels in de tuinbouwsector, ontwikkelt zich steeds meer tot een serieuze speler in de voedingsmiddelen- en retailbranche. Joep Janssen, ceo van Limex, licht dit toe.
Limex is een familiebedrijf dat wasmachines bouwt voor het reinigen van kratten, zaaitrays, emmers en transportkarren. “Het bedrijf is in 1990 opgericht door mijn ouders: Jan en Annie Janssen. Ik ben de tweede generatie die aan het hoofd staat van Limex. In 2018 heb ik alles overgenomen. We richten ons op wasmachines en de processen die geïntegreerd zijn in de machines. Dan moet je denken aan waterfilters, warmtewisselaars en technieken om zeepconcentratie te meten en doseren. Daarnaast houden we ons bezig met automatisering rondom de wasmachines, zoals het op- en afstapelen van kratten. Daarvoor werken we samen met een partner. Dat doen we niet zelf. We proberen echt specialist en kennisleider te zijn wat betreft het wassen van kratten”, aldus Janssen.
Degelijk en betrouwbaar
Het bedrijf is in de loop der jaren uitgegroeid tot een toonaangevende, internationale wasmachinebouwer, vertelt Janssen. “Van oudsher zijn we sterk geworteld in de tuinbouwsector. Onze klanten bevinden zich vooral in de groente-, fruit- en plantenteelt, zoals kwekerijen van tomaten, paprika’s, komkommers en aardbeien. Bij Limex heerst een no-nonsensementaliteit; machines moeten degelijk en betrouwbaar zijn. Daar houden tuinders van. Dat klikt gewoon goed. Vanuit daar komen we steeds meer in aanraking met groenteverwerking. Dat is een markt waarin we heel sterk zijn. Vanuit de groenteverwerking is de stap naar de voedingsmiddelen- en retailbranche klein, waardoor deze branche steeds prominenter in beeld komt.”
Steeds meer actief in de retail
De ceo van Limex geeft aan dat hun markt voorheen voornamelijk geografisch groeide. “Als je in Nederland in de tuinbouw in het hoogste segment meedraait, is de rest van de wereld al snel geïnteresseerd in jouw kennis en apparatuur. We keken niet uitgebreid naar andere markten.” En toch levert het bedrijf inmiddels wel krattenwassers aan verschillende logistieke bedrijven die in de retail actief zijn. “Die gebruiken onze machines voor het wassen van kratten die in de retail gebruikt worden om de producten van de distributiecentra naar de supermarkten te brengen. Zo worden er jaarlijks grote aantallen CBL(Centraal Bureau Levensmiddelenhandel) en EPS-(Euro Pool System) kratten op Limexmachines gewassen (dit zijn logistieke aanbieders van herbruikbare verpakkingen ten behoeve van food en retail, red.)”, vertelt Janssen.
Naast CBL en EPS werkt Limex ook voor groenteverwerkers, bijvoorbeeld Versland in Poeldijk en Köckerling in Delbrück, Duitsland. Een andere partij is Bepco in de Baltics, een bedrijf dat herbruikbare verpakkingsoplossingen aanbiedt voor logistiek, vooral in de voedingsindustrie.
Wasmachines ook te huur
Voor bedrijven in de voedingsmiddelenbranche blijkt het huren van krattenwassers erg aantrekkelijk. Voornamelijk in Nederland, Duitsland, België en Engeland. “We merken dat onze verhuurtak het in deze branche goed doet. De volumes zijn vaak groter dan in bijvoorbeeld de tuinbouw. Flexibiliteit is eveneens vaker aan de orde. Dat sluit mooi aan bij de flexibiliteit van onze huurconstructie. Bedrijven kunnen heel kort en heel snel een machine inzetten om iets te wassen, bijvoorbeeld om tijdelijke pieken in de productie op te vangen of om de levertijd van een nieuwe machine te overbruggen. Ook langetermijnhuur is mogelijk. Iemand die huurt, investeert niet, dus dat zie je niet terug op de balans. Dat kan soms voordelig zijn. Voor kleinere bedrijven of bedrijven die liever niet willen investeren, is huur een laagdrempelige oplossing. Bovendien krijgen klanten de kans om de machine eerst goed in de praktijk te ervaren. Een ander voordeel van huren is dat er een breed assortiment beschikbaar is, van standalonemachines tot grote waslijnen met een capaciteit tot tweeduizend kratten per uur.”
Artikel gaat verder onder de foto ↓
Bacteriën
Er zijn diverse standaardwasmachines beschikbaar. “Maar”, zegt Janssen, “we zijn altijd bereid om de aanpassingen te doen die voor een klant nodig zijn. Daarmee onderscheiden we ons van andere soortgelijke bedrijven.”
Een ander aspect waarop Limex uitblinkt, is de kennis die ze delen. “Klanten kunnen bij ons eveneens terecht voor op kennis gebaseerde wasprocessen. We hebben veel laboratoriumonderzoek gedaan naar hoe je bepaalde micro-organismen uit kratten verwijdert. In de tomatenbranche is sinds enkele jaren een heftig virus actief en wij waren de eerste die dat virus aantoonbaar uit oogstkratten hebben verwijderd. In de voedingsmiddelenbranche hebben we ook laboratoriumonderzoek gedaan. Daar heb je bijvoorbeeld bacteriën, zoals listeria en salmonella. We hebben met labonderzoek aangetoond welke processen geschikt zijn om die bacteriën te verwijderen. Die kennis delen we graag met onze klanten”, aldus Janssen.
Duurzaamheid
Bij Limex hechten ze veel waarde aan duurzaamheid. “Dit komt terug op twee vlakken. Allereerst gaat het over: hoe duurzaam werken wij zelf ? Dit doen we door zo dicht mogelijk bij huis in te kopen, maar vooral door machines te bouwen die repareerbaar zijn. Limexwassers zijn van goede kwaliteit en na 25 jaar nog steeds te reviseren. Dat stimuleren we actief. Hergebruik geeft een veel lagere milieubelasting dan het recyclen van materialen. Onze machines moeten ook bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van onze klanten. Dit doen we onder andere door intensieve waterfilters te ontwikkelen, waardoor de standtijd van het water wordt verlengd en het verbruik van water, zeep en thermische energie daalt”, aldus Janssen.
Daarnaast is het familiebedrijf druk bezig met het verminderen van wegwerpplastic. “Er worden nog steeds veel eenmalige kratten en trays gebruikt. Wij stimuleren dat bedrijven overstappen naar herbruikbare kratten. Hergebruik mag de hygiëne natuurlijk niet beïnvloeden. Sommige bedrijven zijn bang dat je door hergebruik een bepaalde vervuiling weer terug in omloop brengt. Maar als je de kratten goed wast en desinfecteert – wat onze machines kunnen – gebeurt dit niet. Op deze manier willen we ervoor zorgen dat het hergebruiken van plastic wel kan”, sluit Janssen af.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.