Formules

Jumbo-directeur: Donders-actie was rollercoaster

AMSTERDAM – Jumbo werd afgelopen zomer overvallen door het succes van de Roy Donders-campagne. De WK-actie met de juichpakken was in korte tijd in elkaar gezet en verliep achter de schermen ronduit chaotisch.

Peter Smit |

In een interview met Adformatie vertelt marketingdirecteur Matthijs Moeke vrijdag over de reclamestrategie van de Veghelse supermarktketen. Door de onstuimige groei die Jumbo momenteel doormaakt moet de marketingafdeling vaak snel schakelen. Jumbo was eerst van plan zich te beperken tot een ‘simpele en standaard’ WK-actie. Drie maanden voor het WK begon het echter toch te kriebelen’, zegt Moeke. “Van de buitenkant zag het er allemaal strak georganiseerd uit, maar het was een totale chaos hier binnen om het rond te krijgen. Het was heel onwerkelijk wat er vervolgens gebeurde, de hype rond die pakken, de stof die op een gegeven moment op was, waardoor we op stel en sprong besloten om dan maar kinderpakken te maken, het was een rollercoaster.”

Fanscore
In Veghel worden de effecten van de campagnes nauwlettend gevolgd. Daarbij staat het doel, de verwachtingen van klanten overtreffen en hen tot fans maken, voorop. ‘Dat is een basisgeloof, dat komt uit de familie (Van Eerd red.) en dat monitoren we met onze Fanscore die klanten vraagt in hoeverre ze fan zijn van Jumbo.”

Lidl
De tweede supermarktketen van Nederland interviewt ieder zes weken tweeduizend klanten. “We weten continue wat ze van ons vinden. Dat is belangrijk om de balans te houden tussen ‘betaal minder’ aan de ene kant en ‘verwacht meer’ aan de andere kant. Want als de balans doorslaat naar ‘betaal meer’, beweeg je richting een Lidl-achtige positie en dat is aan de bovenkant niet handig. We hebben een systeem gebouwd, met klantenonderzoek en tracking, waarin we dat actief managen.”

Bron: Adformatie

jumbo_marketing_directeur_matthijs_moeken_2-a840x630.jpg