1920_jumbohoofdkantoorveghel.jpg

Formules

Jumbo kijkt terug op dubbel transitiejaar

VEGHEL – De Koninklijke Jumbo Food Group kenmerkt het afgelopen jaar als een transitiejaar. De omzet van €11,02 miljard geeft weliswaar een toename van 7,3% aan ten opzichte van 2022, de consumentenomzet steeg met 7,1% ,hetgeen een lagere groei is dan de gemiddelde marktgroei van 7,6% in de Nederlandse supermarktbranche volgens NielsenIQ t/m week 5. Het marktaandeel van Jumbo Supermarkten in Nederland loopt hierdoor iets terug naar ruim 21%. Reden om de bedrijfsstrategie aan te scherpen. De nadruk zal liggen op het onderscheidend vermogen van de formule.

Redactie |

De nieuwe ceo, Ton van Veen, benadrukte de herijking van de bedrijfsstrategie. Hij verklaarde: “Onder de noemer ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’, keren we terug naar onze basis.” Dat doen we aan de hand van de masterplannen voor de Jumbo-formule die onze oprichter Karel van de Eerd heeft nagelaten. Opvallend veel onderdelen daaruit haken in op het onderscheidend vermogen waarmee we als Jumbo groot en succesvol zijn geworden. Met die inzichten kunnen we ook vandaag de dag aan relevantie winnen. Vanuit dit gedachtengoed werken we aan volle, prettige winkels, met een ruim, vers en verantwoord productaanbod tegen onmiskenbaar lage prijzen en met medewerkers die een passie voor de klant hebben. Het zijn deze essentiële en onderscheidende formulekenmerken waarmee we onze klanten weer écht gaan verrassen.”

Prijzen
Jumbo past zich aan in een onzekere wereld, waarin klanten op zoek zijn naar koopjes door de aanhoudende druk op de koopkracht. Het bedrijf reageert hierop door terughoudend te zijn met prijsverhogingen voor zowel A-merken als het huismerk, ondanks de impact op de winst. Jumbo speelt in op de toenemende vraag en vergroot het aanbod van eigenmerkproducten, naast het verlagen van de prijzen van duizenden producten in 2023 en plannen voor meer verlagingen in 2024. Deze aanpassingen helpen Jumbo-klanten het verlies aan koopkracht te verzachten, ondersteund dor samenwerkingen met Everest en Epic Partners.

Inkoopsamenwerking
Vanaf 2024 zal Everest en Epic Partners namens Jumbo de groente- en fruitinkoop verzorgen. Dit moet leiden tot een relevanter en betaalbaarder assortiment voor klanten. Dit levert schaalvoordelen op, waardoor Jumbo meer kan investeren in assortiment, prijzen, service en duurzaamheid. Ook zal de samenwerking ertoe leiden dat meer fruit in Nederland wordt gekocht, hetgeen belangrijk is vanwege de focus op verse, hoogwaardige lokale producten. Van Veen benadrukt het belang hiervan.

Bedrijfsresultaat
Jumbo verwacht een positieve impact op de winst door de schaalvoordelen vanaf 2024. De winst stond afgelopen jaar onder druk door hoge kosten en inkoopprijsstijgingen. Het is cruciaal voor het bedrijf om nu de operationele kosten te verlagen om de winstgevendheid te herstellen. Volgens Van Veen kan het bedrijfsresultaat worden verbeterd door slimme keuzes te maken en innovatieve stappen te zetten. Hij verwacht veel van Jumbo Retail Media en het benutten van klantdata.

MVO
Jumbo blijft zich ook inzetten voor maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid. Het bedrijf heeft ambitieuze doelstellingen aangekondigd op het gebied van CO2-neutraliteit met het volledig CO2-neutraal maken van de eigen bedrijfsvoering, het verminderen van de ecologische impact en het stimuleren van een verschuiving naar een meer plantaardig voedingspatroon.

Winkelbestand
Met een voortdurende uitbreiding van het Nederlandse winkelbestand (nu 725), in België zeven nieuwe winkels, een groeiende vraag naar e-commerce, investeringen in mechanisatie van distributiecentra en een focus op het terugdringen van winkeldiefstal, blijft Jumbo vastbesloten om duurzame groei te bevorderen. Het streven is eind 2025 vijftig vestigingen in België te hebben.

E-commerce
In 2023 steeg de vraag naar thuisbezorging van online bestelde boodschappen bij Jumbo met 8%, wat resulteerde in een omzet van 722 miljoen euro, zo’n 7% van de totale omzet. Het blijkt een uitdaging om hier winst te behalen, hoewel Jumbo een toename ziet van klanten die zowel in de winkel als online winkelen, wat potentie biedt voor de winstgroei. Ook groeit het aantal abonnees van Jumbo Bezorgeloos, een betaalbaar abonnement voor thuisbezorging. Jumbo heeft, om snelle leveringen te bevorderen, een nieuw distributiecentrum gebouwd in Nieuwegein.

Winkeldiefstal
Ook winkeldiefstal is een toenemend probleem. Het leidt tot aanzienlijke verliezen en ongemak voor het personeel. Het verlies is inmiddels 1% van de omzet. Jumbo neemt maatregelen om dit probleem aan te pakken, zoals intensiever cameratoezicht en andere preventieve methoden. Van Veen benadrukt dat 1% voor Jumbo meer dan 100 miljoen euro per jaar is. 

2024
In 2024 zal Jumbo doorgaan met de ingezette koers, gericht op klanttevredenheid, een groter marktaandeel en kostenbeheersing. De belofte van betaalbaaarheid blijft de prioriteit. Concrete voorspellingen doet Jumbo niet, maar volgens Van Veen blijft de klant vooropstaan en het streven naar duurzame groei.

Bron: Levensmiddelenkrant

Lees meer over: