Colruyt test elektronisch prijsetiket met kleuren

NIEUWVEEN - Colruyt test in zijn winkel in Avelgem als eerste Belgische distributeur en één van de eersten in Europa een nieuw systeem met elektronische prijsetiketten met kleuren.

 

De bekende Rode Prijzen van Colruyt kunnen daardoor, net als op de papieren etiketten, ook echt in het rood verschijnen. Dankzij dit systeem kunnen de medewerkers in de winkel ook efficiënter werken. Zo bespaart de retailer geld dat hij kan investeren in de laagste prijzen en in dienstverlening. “Elektronische prijsetiketten bestaan al langer”, zegt Guy Elewaut, directeur marketing bij Colruyt. “Maar we wilden een betaalbaar en duurzaam systeem dat het prijsbeleid van Colruyt letterlijk in kleur kan weergeven. Die technologie hebben we nu gevonden en gaan we als één van de eerste retailers in Europa en zeker in België op deze schaal gebruiken.”

Besparen
De nieuwe elektronische etiketten zijn groter, waardoor prijzen groter en duidelijker weergegeven worden. Ze kunnen ook in kleur oplichten, zodat de gewone laagste prijzen zwart en de verlaagde of ‘rode’ prijzen echt rood kleuren. En als er een extra-korting is, verschijnt die samen met de verrekende prijs. Colruyt volgt continu de prijzen bij de concurrentie om naar eigen zeggen de laagste prijzen te kunnen garanderen. Dat zorgt voor veel wijzigingen van prijzen en dus prijsetiketten in de winkel. Guy Elewaut: “Met dit systeem besparen we veel papier en kosten, waardoor we de laagste prijzen kunnen blijven garanderen. Want printen, transporteren en plaatsen van etiketten is niet meer nodig. Zo hebben de medewerkers in de winkel meer tijd voor hun kerntaken, zoals producten uitzetten voor opening en dus meer beschikbaar zijn voor de klanten tijdens de openingsuren.”Bij papieren etiketten worden de nieuwe prijzen geprint op papier en naar de winkel opgestuurd. In het nieuwe systeem worden de prijzen vanuit het Service Center Prijzen in Halle naar een server in de winkel gezonden. Die stuurt ze op zijn beurt via een radiosignaal naar de elektronische prijsetiketten bij de producten. De prijzen blijven daarop staan tot de volgende aanpassing, zonder dat de etiketten verder stroom verbruiken.

Test
De vernieuwde winkel in Avelgem geldt zes maanden lang als testwinkel. Daarna volgt een evaluatie. Bij een positieve beoordeling zullen ook andere Colruyt-winkels worden voorzien van elektronische prijsetiketten.

Bron: Levensmiddelenkrant