Heineken-merk groeit fors in Afrika

AMSTERDAM - De investeringen die bierbrouwer Heineken in Afrika doet, werpen hun vruchten af. Het merk groeit er twee keer zo hard als de bierconsumptie.

Afrikanen blijken verzot op bier uit blik, dat er gezien wordt als premium. Heineken bouwt momenteel vlak bij Johannesburg een productielijn voor blikken Amstel-bier. In een interview met de Telegraaf meldt Siep Hiemstra, president Heineken Afrika, dat de brouwer aan bier in blik weliswaar iets minder overhoudt, maar het volume van bier in blik is in drie jaar tijd verdubbeld.

Middenklasse
Na SAB Miller is Heineken de grootse bierbrouwer in Afrika. In Congo is het marktleider met het merk Primus, in Nigeria heeft Star (ook van Heineken) deze positie. In groeilanden als Tanzania, Oeganda en Kenia heeft Heineken geen eigen brouwerij, maar Hiemstra sluit dit niet uit.
Sinds 2005 heeft Heineken 1,7 miljard euro geïnvesteerd in het Afrikaanse continent. Het bedrijf richt zich vooral op de snelgroeiende middenklasse, die volgens Hiemstra relatief snel van een schimmig gebrouwen cassavebiertje overstapt naar een Heineken-merk. "Dat heeft in andere delen van de wereld generaties geduurd."

Bron: De Telegraaf

heineken_small_large.jpg
heineken_small_large.jpg