Formules

Fabrikanten

E-commerce

ABN Amro: Meer zoetwaren verkocht, maar minder druk

AMSTERDAM – Consumenten kochten in de eerste vier maanden van dit jaar 3 procent meer chocolade en 4 procent meer snoep, blijkt uit een analyse van ABN Amro, dat cijfers analyseerde van supermarkten, drogisterijen en pompstations. Volgens het onderzoek staat de snoepbranche desondanks onder een steeds grotere maatschappelijke druk om gezondere en duurzamere producten op de markt te brengen.

Juan Kort |

In 2020 was de groei net iets anders: 4 procent voor chocolade en 2 procent voor snoep, meldt de bank. Echter steeg de omzet van deze producten wel harder, omdat de prijzen jaar op jaar zijn toegenomen. In supermarkten worden zoetwaren het meest verkocht, zij hadden een aandeel van 55 procent. Snoepwinkels in de winkelstraten verkochten juist minder, door het afnemende winkelpubliek. Ook zorgde minder verkeer voor een omzetdaling bij pompstations van 8 procent voor snoep en 14 procent voor chocolade.

Meer en minder
Uit de analyse komt ook naar voren dat er door de coronacrisis veel meer online besteld is: dit steeg met 50 procent door de pandemie. Een frisse adem blijkt bij veel thuiszitten niet zo belangrijk. Kauwgum en mint werd in de eerste maanden van 2020 en 2021 een stuk minder verkocht.

Druk
ABN Amro zegt dat de komende jaren de druk op zoekwarenfabrikanten verder toeneemt om consumenten te helpen een gezondere levensstijl aan te nemen. Reclame voor zoetwaren, verkoop ervan bij kassa’s of via automaten wordt minder geaccepteerd. Inzetten op kleinere porties en het reduceren van suiker blijft noodzakelijk om verkopen op peil te houden, aldus de bank.

Bron: Levensmiddelenkrant

suiker-zoetwaren-snoep-zoet-a900x525.jpg