Jumbo op de bres voor de bijen | Levensmiddelenkrant

Jumbo op de bres voor de bijen

VEGHEL - Jumbo gaat met The Greenery een bewustwordingscampagne voeren voor een betere leefomgeving van honing- en wilde bijen. Zes fruittelers die de formule leveren doen ook mee aan de zogeheten Bee Deal.

De ondertekening van de Bee Deal tussen Jumbo, The Greenery en de fruittelers vond donderdag 5 november plaats. Doel van de Deal is dat het voedselaanbod, de nestgelegenheid en de leefomgeving voor honing- en wilde bijen op de fruitteeltbedrijven is verbeterd, meldt CLM Onderzoek en Advies. Met Food4Bees faciliteert het kennis- en adviesbureau de Bee Deals.

Bijenhotels
Op de bedrijven van de deelnemende telers worden aardbeien, frambozen, peren, appels en pruimen geteeld. Voor de bestuiving worden bijen ingezet. Veel van de telers zijn zelf imker of zetten imkers in hiervoor. De zes fruitbedrijven spreken af dat ze extra voedsel voor de bijen verzorgen en voor de wilde bijen bijenhotels ophangen. Gebruik van bestrijdingsmiddelen wordt ook zo afgestemd dat het minder bijen doodt.

Bewustwordingscampagne
Jumbo zet ook zijn handtekening onder de Deal en spreekt af om met The Greenery een gezamenlijke bewustwordingscampagne te voeren. Het belang van de principces van Goede Bijen Praktijken staat centraal, meldt CLM. Ter illustratie wordt informatie en beeldmateriaal van de acties van de telers gebruikt.

Driejarig
De Veghelse formule is samen met The Greenery, Sodexo, Willem & Drees en een provincies en gemeentes aangesloten bij de Bee Deals. In een driejarig traject moet de leefomgeving van de bijen verbeterd worden. 

Bron: Levensmiddelenkrant