Fabrikanten

Stegeman wil revolutie in vleeswarenschap ontketenen

AMSTERDAM - Hybride vleeswarenproducten, waarbij het vlees deels is vervangen door een plantaardige component, waren de afgelopen jaren geen onverdeeld succes in de supermarkt. Dit komt omdat deze producten wezenlijk anders smaakten dan reguliere vleeswaren. 

Bart Manders |

Consumententests tonen aan dat de met 30% groenten verrijkte vleeswaren van Stegeman Vollof qua smaak nauwelijks te onderscheiden zijn van de reguliere varianten. Dit zegt Theo Toering, brand lead manager van Stegeman, in een interview. Levensmiddelenkrant spreekt hem naar aanleiding van de introductie van Stegeman Vollof, een nieuwe vleeswarenlijn die is verrijkt met 30% groenten en hierdoor tot 65% minder vet bevat. Zes producten zijn sinds kort onder dit label te koop bij de grotere Albert Heijn-filialen en op AH.nl. Begin volgend jaar volgen drie extra varianten.

Wat zijn voor Stegeman de belangrijkste redenen om de nieuwe Vollof-productlijn te lanceren?
“Consumenten zijn zich de laatste jaren steeds bewuster geworden van wat zij eten en hechten veel waarde aan producten die passen binnen een verantwoorde en gezonde levensstijl. Zo zijn zij minder vlees en vleeswaren gaan consumeren. Zij kiezen er vandaag de dag voor om niet elke dag vlees op tafel te zetten en ontwikkelen zich tot flexitariër. Als bekende vleeswarenproducent die al sinds 1858 bestaat, vinden wij het belangrijk om mee te bewegen met deze ontwikkeling en in te spelen op deze consumententrend. Daarom introduceren we Stegeman Vollof, een nieuwe lijn van vleeswaren die zijn verrijkt met groenten. Hiermee richt Stegeman zich zowel op de echte vleeswarenliefhebber als op de flexitariër.”

Vanwaar de naam Vollof?
“Met deze naam willen we de vleeswaren onder de aandacht brengen als lovenswaardige kwaliteitsproducten, die consumenten zonder bedenkingen kunnen eten. Natuurlijk vormt het begrip vollof ook een knipoog naar groenten.”

Vegaproducten genieten een grote populariteit bij consumenten. Durven jullie het als vleeswarenproducent niet aan om volledig vegetarische ‘vleeswaren’ te gaan maken?
“We hebben bewust gekozen voor met groenten verrijkte vleeswaren. Volledig vegetarische producten zijn namelijk niet per definitie gezonder dan vlees en vleeswaren op basis van dierlijke eiwitten. Vaak worden veel suiker en zout toegevoegd om vegaproducten een uitgesproken smaak te geven. Bij de ontwikkeling van Stegeman Vollof wilden we geen concessies doen aan de voor consumenten vertrouwde smaak en kwaliteit van vleeswaren. Uiteindelijk zijn we 1,5 jaar bezig geweest om vleeswaren minder vet te maken en specifieke groenten in de juiste verhouding toe te voegen om de oorspronkelijke vleeswarensmaak dicht te benaderen. Met een combinatie van knolselderij en koolrabi slaagden we er onder meer in om het gehakt, de boterhamworst, de Gelderse gekookte worst en de grillworst onder het Stegeman Vollof-label net zo lekker te laten smaken als de reguliere Stegeman-varianten.”

Hybride vlees- en vleeswarenproducten, waarbij het vlees deels is vervangen door een plantaardige component, waren de afgelopen jaren geen verkoopsucces in de supermarkt. Hoe verklaart u dit?
“Dit komt omdat deze producten een smaak, geur en kleur hadden die duidelijk afweek van die van reguliere vleesproducten en vleeswaren. En wat de Nederlandse consument niet kent of niet lekker vindt, dat eet hij niet. Daarom hebben we bij de ontwikkeling van Stegeman Vollof de smaak, geur en kleur van onze reguliere vleeswaren als uitgangspunt gebruikt. Op de nieuwe verpakkingen communiceren we de vleeswaren bewust niet als hybride producten. We vermelden hierop nadrukkelijk dat ze zijn verrijkt met 30% groenten.”

Welke zes vleeswarenvarianten introduceert Stegeman allereerst onder dit merk?
“Dit zijn boterhamworst, grillworst, gehakt, Gelderse gekookte worst en filet americain in verpakkingen van 125 gram en leverworst in een 200 grams verpakking. Begin volgend jaar komen daar drie producten bij: palingworst, kookworst en smeerleverworst. De Stegeman Vollof-producten liggen sinds kort in het schap van de grotere Albert Heijn-supermarkten en worden ook aan de man gebracht via AH.nl. Binnen afzienbare tijd zullen enkele andere grote retailers het voorbeeld van Albert Heijn volgen. En natuurlijk houdt het niet op bij negen varianten. Om een revolutie in het vleeswarenschap te kunnen ontketenen, zijn veel meer producten nodig.”

Hoe wordt de retailintroductie ondersteund?
“Consumenten konden de nieuwe vleeswaren onlangs vier dagen lang proeven in onze Bammetje Stegeman Vollof-pop-upstore in de Amsterdamse hallen. Zij konden zelf ervaren hoe deze op een boterham smaken. De reacties waren erg enthousiast. Verder gaan we de introductie ondersteunen met een online campagne, tastings, samplings en gekoelde secondplacementmeubels bij het broodschap in de supermarkt. Verder gaan we met onze Stegeman Vollof-vleeswaren bij de uitgang van een aantal AH-supermarkten staan. Consumenten die reguliere vleeswaren hebben gekocht, krijgen van ons ook enkele Vollof-vleeswaren mee naar huis. Thuis kunnen zij dan de vleeswarensmaken met elkaar vergelijken en bediscussiëren.”

Heeft u tenslotte nog een advies voor supermarktondernemers?
“Ik adviseer supermarktondernemers om de Stegeman Vollof-vleeswaren bij de reguliere vleeswaren in het schap te positioneren. Zo komen de bestaande vleeswarenkopers op een laagdrempelige manier in aanraking met onze nieuwe productlijn. De Vollof-vleeswaren hebben overigens prijzen die marktconform zijn aan de reguliere varianten.”

Bron: Levensmiddelenkrant

stegeman.png