Formules

Coop duikt nadrukkelijk in stadsgat

ROTTERDAM - Coop opende recent aan de Binnenrotte in Rotterdam een nieuwe vestiging in een pand waar voorheen Marqt gevestigd was. Deze formule verhuist naar het voormalige pand van het Centrum voor Beeldende Kunst aan de Nieuwe Binnenweg. Dit stuivertje wisselen van locaties toont aan dat iedere winkelformule een eigen type klanten trekt.

Lisa van der Linden |

Geschreven door Frits van Wolveren

Lifestyle, locatie, opleidingsniveau, inkomen en maatschappelijke betrokkenheid van de klant zijn factoren die op het punt van formulevoorkeur een rol spelen. Coop kiest meer en meer voor vestigingen in de binnenstad van middelgrote en grote steden en het aanbieden van snel en gemakkelijk boodschappen doen, online bestellen en bezorgen. Deze positionering voldoet volgens de formule aan de behoeften van de hedendaagse consument.

Een- en tweepersoonshuishoudens
Bert Nijland, hoofd formulemanagement bij Coop, legt uit dat Coop met store design, indeling en keuze van assortimentsgroepen zo optimaal mogelijk wil aansluiten bij de samenstelling en behoeften van bewoners in de directe omgeving van de winkel. “We zien in dit specifieke geval in de directe woonomgeving naast een grote groep een- en tweepersoonshuishoudens ook een hoog percentage nietwesterse allochtonen en relatief weinig gezinnen met kinderen. Met die informatie komen we tot de keuze om producten, bijvoorbeeld op de groenteafdeling, los verkrijgbaar aan te bieden. De klant kan absoluut zijn of haar gewenste hoeveelheid kopen. Aardappelen, eieren, uien en dergelijke zijn los verkrijgbaar.”

Portieverpakkingen
In veel assortimentsgroepen heeft Coop gekozen voor portieverpakkingen, zegt Nijland. “We hebben bovendien bijna wekelijks pick & mix-aanbiedingen, zodat de klant de gewenste producten en hoeveelheid kan kiezen. Wanneer de klant weinig tijd heeft om te koken of de maaltijd te bereiden, bieden we de mogelijkheid om een keuze te maken uit ons brede en gevarieerde aanbod vers belegde broodjes, salades en warme maaltijden die vanuit de keuken worden bereid.”

In deze nieuwe Coop sluit de positionering van de keuken, direct bij de entree van de winkel, aan bij de afdeling convenience (belegde broodjes, kant-en-klare maaltijden). Kortom: een van de speerpunten van de nieuwe winkel is gemak.

Coop wil zijn klanten hiermee helpen bij het maken van de keuze voor de dagelijkse maaltijd. “We bieden daarvoor drie mogelijkheden. Als ze zelf willen koken, hebben we een uitgebalanceerd assortiment vers en kw-producten. Indien er weinig tijd is om te koken, dan kan de klant kiezen uit kant-en-klare maaltijden uit de koeling of vries-vers. Verder bieden we ultraverse broodjes, salades en warme maaltijden die in onze keuken zijn bereid.” Hoe gaat Coop zich in deze hybride winkel op het gebied van prijs profileren? Nijland: “Coop’s prijsstelling is het gemiddelde van de markt. Daarnaast werken we wekelijks met aantrekkelijke aanbiedingen.”

Locatie is leidend
Frank Schoeman, creative director bij SVT-Branding en Design Group in Amsterdam, vertelt dat deze Coop een hybride karakter heeft. “Enerzijds heeft die elementen van de reguliere Coop, anderzijds vinden we er ook onderdelen terug van Coop Vandaag terug: een stadsformule die scherp rekening houdt met de locatie, de omgeving en de behoeften van de consumenten die daar wonen.”

Hij constateert in dit verband een belangrijke verandering in het formuledenken van foodretailers: “Steeds sterker komt het accent te liggen op de locatie en de behoeften van de consument op die unieke plek. Het ouderwetse formuledenken dat je een winkelformule als het ware landelijk uitrolt, is voorbij. Het draait veel meer om het prominent invullen van de winkel op een bijzondere locatie, het aanbieden van (food) oplossingen op elk moment van de dag.”

Met Coop Vandaag is de winkelformule een weg ingeslagen die in de toekomst perspectief biedt met name in de stedelijke gebieden. City-winkels blijken ‘hot’ en Coop speelt daarop in. Hierover zegt Nijland: “In 2018 zullen we in een groot aantal steden een Coop-Vandaag openen. Winkelelementen die zich onder meer in Amersfoort hebben bewezen, zijn ook in het filiaal aan de Binnenrotte geïmplementeerd, zoals convenience-presentaties, de keuken op de winkelvloer, de verkoop van warme dranken, de self-checkouts etc. Cruciaal is het verzorgingsgebied van de winkel, dat is leidend bij de keuze van de modules in de specifieke vestiging.”

Voor iedereen
Volgens retaildeskundige Paul Moers is de keuze van de Coop-formule op deze Rotterdamse locatie meer voor de hand liggend dan die van Marqt.”Coop is een verzorgend merk waar de boodschappen voor veel consumenten beter betaalbaar zijn. Marqt is toch een formule die meer gericht is op het segment hogeropgeleiden en meer milieubewustere consumenten, terwijl Coop eigenlijk voor iedereen is.”

 

Bron: Levensmiddelenkrant

grote_foto-a900x525.jpg