Emté: Wakker Dier verliest geloofwaardigheid

VEGHEL - Emté betwist de campagne van Wakker Dier. De actiegroep baseert zich op onjuiste cijfers over het aantal vleesaanbiedingen in Emté’s folder, aldus de formule, die ook kritiek heeft op de nieuwe definitie van kiloknaller.

Joost Agterhoek |

Wakker Dier begon 13 mei met een nieuwe radiocampagne, ditmaal gericht tegen Emté. De supermarktformule van Sligro heeft volgens Wakker Dier in het eerste trimester van 2016 maar in 10 procent van haar vleesreclames, vlees gepromoot met een dierenwelzijnskeurmerk. Met Aldi en Hoogvliet stuntte Emté het meest met dergelijke aanbiedingen, volgens Wakker Dier.

Rekening
Emté komt zelf tot een heel andere rekening van haar vleesaanbiedingen. De supermarktformule maakte 179 keer reclame voor vlees, waarvan er 84 (48 procent) voor duurzaam vlees waren, tegen de 379 aanbiedingen die Wakker Dier noemt in haar foldermonitor, waarvan 10 procent duurzaam zou zijn.

Natuurvlees
Het verschil tussen de percentages van Wakker Dier en die van Emté schuilt met name in de definitie van diervriendelijk vlees. Wakker Dier heeft bijvoorbeeld het Natuurvlees niet meegerekend, net als de Betere Kip. Beide producten dragen geen Beter Leven-keurmerk en worden daarom niet meegeteld door Wakker Dier. Vlees zonder de sterren van de Dierenbescherming, vat Wakker Dier sinds februari onder de term kiloknaller. Al het varkensvlees van Emté heeft sinds 1 januari wel tenminste één ster, maar dit werd pas vanaf week 13 zichtbaar op verpakkingen in de winkels en dit is dus voor het grootste deel van de telling door Wakker Dier, niet meegerekend.

Volledig
Emté is van mening dat hoewel Beter Leven een prima keurmerk is, het maar één visie is met betrekking tot duurzaam vlees. Het dekt niet het volledige aanbod duurzaam en diervriendelijk vlees af, aldus de supermarktformule, verwijzend naar onder andere haar Natuurvlees, afkomstig van runderen die ondernemer de natuurgebieden van Staatsbosbeheer begrazen.
Emté benadrukt verder dat haar assortiment duurzaam vlees snel verduurzaamt. Het omzetaandeel van duurzaam vlees is in de eerste 17 weken van 3 naar 33 procent gestegen, aldus de supermarktformule.

Geloofwaardigheid
Emté vindt dat Wakker Dier de afgelopen jaren haar rol heeft gespeeld in de verbetering van het dierenwelzijn in Nederland, maar met de huidige ‘onzorgvuldige werkwijze, zij geloofwaardigheid verliest en daarmee neemt haar invloed in de duurzaamheidsdiscussie af’. En dat is jammer, want alle ketenpartners zijn in deze complexe, continue verbetering nodig, vindt de supermarktorganisatie.

Onafhankelijk
Wakker Dier zegt in een reactie in Trouw dat zelfs als het Natuurvlees meegeteld zou zijn als keurmerk-vlees, Emté een supermarktketen blijft die heel vaak kiloknallers aanbiedt. De criteria die Emté zelf hanteert voor dierenwelzijn zijn volgens Wakker Dier onbekend. De actiegroep vindt het belangrijk dat supers werken met onafhankelijke keurmerken, aldus de actiegroep tegen de krant.

Bron: Levensmiddelenkrant

vlees_vleeswaren-a900x525.jpg