Formules

Opdoeken C1000 zorgt voor verschuiving marktaandeel

AMSTERDAM – Het verdwijnen van C1000 in de supermarktbranche heeft gezorgd voor een verschuiving van marktaandeel in 2015.  Marktleider Albert Heijn won terrein dankzij het openen van nieuwe filialen, terwijl Jumbo Groep logischerwijs in moest leveren.

Dit blijkt uit de marktaandeelcijfers van Nielsen voor de supermarktbranche 2015. Liefst 124 C1000-winkels kregen het afgelopen jaar een ander naambord. Veel winkels gingen naar Jumbo, Albert Heijn, Coop, EMTÉ en Plus. AH kreeg er zeventien winkels bij en zag het marktaandeel stijgen met 0,9 procent. Jumbo (exclusief C1000) opende 81 winkels en steeg 3,4 procent in marktaandeel. Plus kreeg er zeven supermarkten bij en pluste 0,3 procent.

Opvallend
Opvallend is dat Coop liefst veertien supermarkten erbij kreeg en slechts 0,1 procent marktaandeel veroverde. Lidl opende zelfs zestien filialen en won 0,3 procent terrein. EMTÉ en Deen kregen er een handvol winkels bij zonder dat dit resulteerde in het winnen van marktaandeel. Nee, zij zagen hun marktaandeel op gelijke hoogte staan als in 2014. Aldi presteerde ook minder: met een supermarkt meer werd 0,1 procent marktaandeel verloren. Beter doet Jan Linders het, dat geen enkele nieuwe winkel mocht begroeten, maar de bestaande zaken wel beter zag presteren. Het boekte een plusje in marktaandeel van 0,1 procent.

Bron: Levensmiddelenkrant

cvfr-a900x525.jpg