Formules

SDB wil in 2009 prijsperceptie verbeteren

AMSTERDAM - Er heerst tevredenheid bij Super de Boer. Directievoorzitter Jan Brouwer kon het tijdens de presentatie van de goede winstcijfers deze week niet genoeg benadrukken: “Het huis is weer op orde.” Marketing- en inkoopdirecteur Eric Leebeek van Super de Boer wil in 2009 een nieuwe stap maken: “Héél veel aandacht besteden aan onze prijspositionering.”

Redactie |

“In 2009 zijn er al 1.000 producten in prijs verlaagd. Daar komen er nog heel veel bij en we gaan sterk inzetten op meer prijscommunicatie en acties. Er komen meer campagnes met budgetproducten en we gaan pilots doen met een aangepast promotiebeleid. Verder vergroten we het aandeel van huismerken, dat nu al op ruim 33 procent ligt. We zullen nooit de goedkoopste worden, maar we moeten wel de perceptie verbeteren”, aldus Leebeek.
Brouwer: “Daar vraagt het economisch klimaat ook om. Let op, het is niet niks. De koopbereidheid bij consumenten neemt af en het effect daarvan op de foodsector laat zich moeilijk inschatten. We geven dan ook geen verwachtingen af.”

De cijfers bij SdB over 2008 zien er weer rooskleurig uit. Hoe vertaalt zich dat in sfeer op de winkelvloer?
Brouwer: “De eerste fase waarin het nog heel slecht ging met Laurus was een heel moeilijke. Daarna werd de weg van herstel ingezet en vorig
jaar merkten we al dat het elan terugkwam. Wij zien dat zich dat nu doorzet: medewerkers zijn
weer trots.”

Hoe verhoudt de prestatie van de zelfstandige winkels zich ten opzichte van filialen?
”Ik kan het niet in getallen uitdrukken, maar het is vanzelfsprekend dat ondernemers meer uit hun marktgebied halen. Toch is de grootste achterstand bij de filialen inmiddels ingelopen.”

SdB-ondernemers zouden graag zien dat u een groter inkoopverbond vormt met een andere organisatie. Elke maand dat SdB wacht kost geld, zeggen ze. Is dat zo?
Leebeek: “Die mening deel ik niet. Ik kan mij voorstellen dat veel ondernemers er zo over denken, want ze zien het rendement het liefst zo hoog mogelijk. Ik wil benadrukken dat er meer mogelijkheden zijn om meer rendement te behalen, zoals het vergroten van effi­ciëntie in bijvoorbeeld logistiek. Overigens, iedereen denkt maar dat je makkelijk met een paar andere partijen om tafel kunt gaan zitten en dat het dan zo geregeld is. Wij hebben in de afgelopen tijd geleerd dat je als kleine slanke organisatie heel slagvaardig kunt zijn. Daar willen we van profiteren. Als de tijd rijp is zullen we naar samenwerkingsverbanden kijken.”

Waarom positioneert SdB zich intussen niet als luxe formule boven AH?
Leebeek: “Daar hebben we wel over nagedacht, maar het zou een enorme breuk betekenen met hetgeen we nu doen. Zo’n luxe concept is leuk voor grote steden, maar in de streken waar wij veel zitten, zoals in het noorden van land, vraagt de markt daar niet om.”

Frits van Eerd (Jumbo) en Dick Boer (AH) mochten onlangs hun succesverhaal bij Pauw & Witte­man vertellen. Wanneer schuift u aan?
Leebeek: “Het is niet onze ambitie. Bovendien vind ik het veel te laat op de avond. Wij staan altijd vroeg op om weer hard aan het bedrijf te werken.”

Bron: