Sterke onlinegroei voor Ahold Delhaize | Levensmiddelenkrant

Sterke onlinegroei voor Ahold Delhaize

ZAANDAM - Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft de opbrengsten in het eerste kwartaal opgevoerd, ondanks een ongunstige timing van Pasen. Vooral online was er sprake van sterke omzetgroei.

De totale omzet van het moederbedrijf van onder andere Albert Heijn en Delhaize steeg ten opzichte van een jaar eerder met 6,3 procent tot 15,9 miljard euro. Bij gelijke wisselkoersen was er sprake van 1,5 procent omzetgroei. Online stegen de opbrengsten bij gelijke wisselkoersen met een kwart. Onder de streep bleef 435 miljoen euro over, een stijging van 2,4 procent.

Analisten kijken met veel interesse naar onlinegroei, omdat het aangeeft in hoeverre Ahold Delhaize kan concurreren met internetreuzen als Amazon. Dat bedrijf heeft zich met de overname van Whole Foods nadrukkelijker in de supermarktenbranche gevestigd. Topman Frans Muller van Ahold Delhaize heeft echter vertrouwen in de positie in de VS. “Je ziet dat we in de VS online met 13 procent zijn gegroeid. Dat is allemaal food. Dat is toch wat anders dan boeken en kinderkleding”, aldus Muller, die ook op de prijsvoordelen bij de Amerikaanse supers van Ahold Delhaize wijst. Het opvoeren van het investeringsniveau is dan ook niet direct aan de orde. “We investeren per jaar ongeveer 2 miljard in de hele groep, dat is 3 procent van de omzet. Daar voelen we ons redelijk comfortabel bij.”

Stop&Shop
In de Verenigde Staten, waar Ahold Delhaize het grootste deel van zijn omzet behaalt, steeg de vergelijkbare opbrengsten met 1,2 procent tot 9,7 miljard euro. Het concern had in april te maken met stakingen bij zijn keten Stop & Shop in de Verenigde Staten, maar die zijn nog niet meegerekend in de kwartaalcijfers. De acties leidden wel tot mindere verkopen, een groter verlies van bederfelijke waren en extra kosten. Ahold Delhaize houdt rekening met een hap van 90 miljoen tot 110 miljoen dollar uit het onderliggende bedrijfsresultaat. Volgens Muller was de confrontatie met Amerikaanse vakbonden ook leerzaam. “We hebben ervan geleerd dat je zo lang mogelijk in gesprek moet blijven om tot een overeenkomst te komen.”

In Nederland dikten de opbrengsten met 3,5 procent aan tot ruim 3,5 miljard euro, waarbij bol.com en ah.nl samen met bijna 30 procent groeiden. Albert Heijn heeft in dezelfde periode 26 winkels vernieuwd, waarbij meer ruimte voor versproducten klanten moet blijven lokken. De winstgevendheid liep daarbij iets terug door hogere kosten voor transport en logistiek. In België liepen de verkopen juist terug. Ondanks verbeteringen aan vestigingen van supermarktketen Delhaize die voor meer gemak moeten zorgen, slonk de omzet op vergelijkbare basis met 2,3 procent.

Bron: ANP