E-commerce

Picnic bouwt gerobotiseerde hub

AMSTERDAM - Picnic heeft in een nieuwe financieringsronde 250 miljoen euro opgehaald om een hypermodern gerobotiseerd distributiecentrum in Utrecht te bouwen en de groei te versnellen. Alle bestaande aandeelhouders doen mee aan deze nieuwe ronde en ABN-Amro verstrekt een lening.

Mathijs van Eeten |

Picnic maakte het nieuws woensdag bekend op een persconferentie. Met het nieuwe distributiecentrum breidt Picnic zijn capaciteit verder uit. “We gebruiken deze financiering om de meest duurzame infrastructuur voor thuisbezorgen uit te bouwen en de beste mensen uit de techindustrie aan te nemen”, aldus mede-oprichter van Picnic Frederik Nieuwenhuys. “Het gerobotiseerde distributiecentrum in Utrecht vormt samen met onze elektrische autootjes de basis van onze groeistrategie en levert ook nog eens duizend banen op.”

Het nieuwe distributiecentrum heeft 42.000 vierkante meter vloeroppervlak en gebruikt de modernste technologie om aan ruim 150.000 gezinnen per week de meest verse boodschappen te kunnen leveren zonder voedsel te verspillen. Verdeeld over drie temperatuurzones is er ruimte voor meer dan 200.000 kratten om producten op te slaan. Door het inzetten van slimme technologie kunnen medewerkers efficiënter en ergonomischer werken. Het centrum is in zijn soort een van de grootste ter wereld en bevat onder meer honderd volledig geautomatiseerde sorteer-, inpak- en distributiemachines, die speciaal door Picnic zijn ontwikkeld.

Verspilling
Er is door een team van robotics-specialisten bij Picnic jarenlang gewerkt aan de technologie, die ook gebruikmaakt van eigen software gebaseerd op kunstmatige intelligentie. Het hypermoderne centrum zal voedselverspilling vrijwel geheel terugdringen en het gebruik van verpakkingsmateriaal sterk verminderen. Met dit initiatief zet Picnic een ongekend grote stap in de verduurzaming van de voedselketen en de vergroening van steden.

ABN-Amro verstrekt een lening. Rutger van Nouhuijs, lid van het Executive Committee van ABN-Amro: “Picnic bouwt hypermoderne duurzame e-commerce infrastructuur en loopt hiermee voorop in de wereld. Dit sluit naadloos aan bij onze ambitie als ABN-Amro om bedrijven te financieren die een bijdrage leveren aan de verduurzaming van de voedselketen en de vergroening van de stad.”

Familiefondsen
2019 zal een recordjaar worden voor Picnic met driehonderdduizend nieuwe klanten in Nederland en Duitsland. Bijna drie jaar geleden investeerden vier familiefondsen gezamenlijk 100 miljoen euro in de toenmalige startup Picnic. Deze vier familiefondsen zijn NPM Capital van de familie Fentener van Vlissingen, Hoyberg van de familie Hoyer, de Hoge Dennen van de familie De Rijcke van drogisterijketen Kruidvat en Finci, bekend van Boni.

Bron: Levensmiddelenkrant/Picnic

fca_1-picnic-robot.jpg
fca_3-picnic-robot.jpg
fca_4-picnic-robot.jpg