Beej Benders is ‘alles behalve een supermarkt’ | Levensmiddelenkrant

Beej Benders is ‘alles behalve een supermarkt’

REPORTAGE- VENLO- Plus-ondernemer Geert Benders heeft woensdag zijn langverwachte Beej Benders- versmarkt in Venlo geopend. De vershal combineert net als de meeste andere foodhallen retail en horeca, maar biedt volgens de ondernemer veel meer ‘een totaalconcept’.

“De Markthal is een heel fantastisch concept, maar daar doet iedereen zijn eigen ding. Soms wordt er wel in vijf stands hetzelfde product aangeboden. Bij Beej Benders werken alle ondernemers samen en krijgen allemaal een percentage van de omzet. Dat is het grootste verschil”, verklaart Geert Benders. Hij vervolgt: “Daarnaast proberen we alles behalve een supermarkt te zijn. Hoogvliet Versmarkt, die al snel haar deuren moest sluiten, had veel te veel een supermarktuitstraling. Ook de Foodmarkten van Jumbo zijn bedacht met het uitgangspunt: hoe kunnen we onze winkels aantrekkelijker maken? Wij hebben dit omgedraaid en zijn begonnen vanuit ons eigen oogpunt. Je komt hier dus ook niets tegen wat verwijst naar Plus.”

Transparantie
Daarnaast brengt Beej Benders transparantie in de versketen over, iets wat andere foodhallen en supermarkten volgens de ondernemer niet doen. “We willen voor 90 procent laten zien waar het product vandaan komt. We hebben bijvoorbeeld bij alle afdelingen bordjes geplaatst, die informatie geven over het product. Daarnaast bieden we prijstransparantie doormiddel van grafieken die we bij de schappen hebben opgehangen. In deze grafieken is te zien hoeveel procent een boer heeft verdiend aan het product, de logistiek, hoeveel er naar de btw gaat en hoeveel wij eraan over houden.”

Samenwerking
Lokaal is het uitgangspunt bij Beej Benders. De versmarkt werkt met diverse lokale partijen samen, zoals met de Limburgse Bakkerij Pijpers Brood. “We hebben alle onnodige schakels uit de keten gehaald, waardoor de producten die hier liggen zo’n twee a drie dagen verser zijn dan in de supermarkt. Bovendien weet je zo zeker dat de producten die hier aangeboden worden, van goede kwaliteit zijn. Een boer, of een bakker of slager zal niet zo snel slechte artikelen verkopen, omdat iedereen weet waar het vandaan komt", aldus Benders.

Indeling
Het pand waarin de nieuwe vershal is gevestigd, is ruim 2300 vierkante meter groot, met op de eerste verdieping nog eens 1000 vierkante meter. De benedenverdieping bestaat uit verschillende afdelingen: de shopper komt eerst langs de AFG-afdeling waarin een Venlose kas is neergezet, daartegenover is de visafdeling te vinden en daarnaast de slagerij en de poelier. Tegenover de visafdeling wordt verse sushi bereid en vlak daarnaast is een aparte kaasafdeling. Achterin het pand zijn twee ruimtes voor brood- en banket, één waar het deeg wordt gemaakt en de ander waar het brood en de vlaaien worden gebakken. In het midden van de ruimte is een afdeling met tapashapjes en een toonbank met eigen gemaakte chocoladeproducten. Tot slot is er nog een ruimte voor zuivelproducten en ijs, zijn er ruim gevulde schappen voor bier en wijn (met een aparte wijntap) en aan het einde van de routing komt de consument nog een schap met wat kw tegen. Alle afdelingen zijn open, wat de transparantie volgens Benders versterkt. “Consumenten kunnen overal zien hoe de producten gemaakt worden.”

Horeca
Horeca is niet weggezet op een aparte afdeling, maar is door het hele pand te vinden. Er zijn op de diverse afdelingen eetpleintjes ingericht waar de shopper producten kan nuttigen. Midden in het pand is een foodcourt neergezet waar, net als bij de Amsterdamse foodhallen, consumenten kunnen zitten en het eten van de verschillende afdelingen kan opeten. Bij de bar daarnaast kan er een drankje worden gehaald. Op de tweede verdieping is er nog een groot restaurant te vinden. Het is de bedoeling dat in de toekomst in de ruimte achter het restaurant evenementen en cursussen worden georganiseerd.

Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops