Gekozen Product overleeft schapdynamiek | Levensmiddelenkrant

Breed spectrum aan winnaars bij Gekozen Product van het Jaar-verkiezing

Gekozen Product overleeft schapdynamiek

AMSTERDAM - Een fabrikant die met een of meerdere producten met de hoogste eer strijkt tijdens de Gekozen Product van het Jaar-verkiezing, kan rekenen op een salesboost tussen de 10 en 25 procent. De omloopsnelheid van bekroonde producten ligt hoger en deze overleven de dynamiek van het schap daarom langer.

Dit vertelt Katia Van Eecke, managing director van Voted Product of the Year Benelux, de organisatie die onder meer verantwoordelijk is voor de Gekozen Product van het Jaar-verkiezing in Nederland. Levensmiddelenkrant vraagt haar naar de ins & outs van de editie van dit jaar, waarvan de awarduitreiking onlangs plaatsvond tijdens de Huishoudbeurs in de Amsterdamse RAI. "Eind december waren alle Gekozen Product-winnaars al bekend”, geeft Van Eecke desgevraagd tekst en uitleg. “Dit jaar zijn er in totaal 28 winnende producten, terwijl dit er in 2018 17 waren. We zijn erg tevreden over het groeiende aantal winnaars en de toenemende betrokkenheid van producenten én consumenten bij de verkiezing de laatste jaren. De afgelopen weken hebben diverse winnaars het Gekozen Product-logo al volop ingezet in hun consumentencommunicatie. De grote winnaar is Procter & Gamble. De fabrikant sleepte 8 keer de prijs voor Gekozen Product van het Jaar in de wacht.”

Evenals in voorgaande jaren heeft Nielsen 5.000 Nederlandse consumenten naar hun mening gevraagd over alle genomineerde producten in verschillende categorieën, waaronder voedingsmiddelen, huishoudelijke producten, schoonmaakmiddelen en persoonlijke verzorging. Consumenten werden aan de tand gevoeld over uiteenlopende aspecten, zoals het innovatieve karakter, de aantrekkelijkheid, de aankoopbereidheid en de gebruikservaring. Hun feedback is verzameld, geanalyseerd en gerapporteerd aan alle deelnemende producenten.

Honderd gezinnen
Van Eecke benadrukt dat er twee nieuwe elementen aan de verkiezing zijn toegevoegd. “Alle voor de verkiezing ingeschreven producten zijn in de praktijk getest bij minimaal 100 Nederlandse gezinnen. Zij hebben de producten uitgeprobeerd, bereid en geproefd in hun dagelijkse gezinssetting. Om het neutrale karakter van de verkiezing te waarborgen, is dit georganiseerd in samenwerking met een aantal externe partners. Ook nieuw dit jaar is de nauwe samenwerking tussen Voted Product of the Year Benelux en de Huishoudbeurs. Tijdens de afgelopen Huishoudbeurs was er een Innovatieplein van ruim 100 vierkante meter, waarin we alle winnende producenten de mogelijkheid boden om hun producten aan consumenten te presenteren. Uiteindelijk heeft een tiental winnaars zich voor dit paviljoen ingeschreven. Ook de andere winnende bedrijven kregen er trouwens een prominente plek met het Gekozen product-logo.”

360 gradencampagne
De meerwaarde van het Gekozen Product-logo staat of valt volgens Van Eecke met de actieve manier waarop A-merkproducenten dit logo inzetten in hun communicatie richting consumenten. “Er was de afgelopen jaren bijvoorbeeld een producent, die klaagde dat de winst van de consumentenverkiezing niets had opgeleverd. Navraag leerde echter dat deze fabrikant slechts één keer het logo op haar Facebookpagina had geplaatst. Gelukkig zetten steeds meer producenten een 360 gradencommunicatiecampagne in om hun product met dit logo breed onder de aandacht van consumenten te brengen. Een fabrikant die met een of meerdere producten winnaar wordt tijdens de Gekozen Product van het Jaar-verkiezing, kan rekenen op een salesboost tussen de 10 en 25 procent. De omloopsnelheid van deze producten is hoger en deze overleven de dynamiek in het schap daarom langer. Dit komt naar voren uit een onderzoek dat Voted Product of the Year onlangs in Frankrijk heeft uitgevoerd.”

Bron: Levensmiddelenkrant