Column: Maak het waar! | Levensmiddelenkrant

Column: Maak het waar!

Op dit tijdstip van het jaar zijn er overal in het land festivals. Bussen vol met jongeren gaan eropaf en vele events zijn weer net even iets anders dan de Zwarte Cross. In veel dorpen staan feesttenten waar bekende en onbekende artiesten optreden.

In ons dorp hadden we zelfs twee keer een feesttent. Eén keer georganiseerd door de plaatselijke Oranjevereniging (iedere 5 jaar) en één keer georganiseerd door mijn voetbalcluppie (jaarlijks). En allebei met totaal verschillende programma’s. Er is slechts één overeenkomst: op zondag wordt er een tentdienst georganiseerd. De plaatselijk dominee weet tal van bezoekers (kerkelijk en niet-kerkelijk) te inspireren met zijn overdenking.

Ondernemers moeten nogal eens worden geïnspireerd. De een volgt een cursus en de ander neemt een kijkje bij collega's. Een bezoek aan een foodgerelateerde beurs staat ook zeker bij alle ondernemers wel in de agenda. Maar de vraag is of dit voldoende inspiratie oplevert.

Ondernemers moeten veel meer gebruikmaken van de kennis van anderen. Wij denken dat we alles zelf het beste weten. Maar is dat ook zo? Zijn we niet een beetje bedrijfsblind?

Even een voorbeeld: al jaren gebruik ik diverse soorten printers. Zowel kleur als zwart-wit. Als de toner op is, bestel ik blindelings nieuwe cartridges: twee zwart-wit en drie kleur. Weer een paar honderd euro verder. Is de printer kapot? Dan komt er gewoon weer een nieuwe. Ik werd dat een beetje zat. De meeste klanten ken ik bij naam en van velen weet ik ook hun beroep. Dus heb ik advies gevraagd aan een klant en hiernaar geluisterd. Printers de deur uit en een nieuwe huurovereenkomst getekend. Besparing op jaarbasis? Enige honderden euro’s. En… het lijkt er veel op dat deze toners veel langer meegaan. Zou de inhoud, en daarmee het aantal printjes dat je kan maken, van kooptoners niet aanmerkelijk minder zijn?

Iedere dag en iedere week staan we voor nieuwe uitdagingen. Kansen pakken en je laten inspireren. Vorige week was ik te gast bij een event georganiseerd door De Duurzame Adviseurs. Guido Weijers was een van de sprekers en gaf er iets prijs van zijn theatervoorstelling 'Masterclass Geluk'. Een aanrader: laat je inspireren door anderen en maak het waar.

Ad de Jong
is supermarktondernemer van Ad en Tineke’s Dagwinkel te Schoonrewoerd.

Bron: Levensmiddelenkrant