Formules

Consument voorzichtiger met boodschappen doen

(CORONANIEUWS) AMSTERDAM – Consumenten zijn een stuk voorzichtiger geworden sinds de uitbraak van COVID-19, blijkt uit een enquête van Motivaction. Het onderzoeksbureau ondervroeg begin april online zo’n duizend Nederlanders en komt nu met een aantal bevindingen naar buiten.

Mathijs van Eeten |

Van de respondenten komt ruim de helft minder vaak in de supermarkt. Wel verlaat één op de vijf boodschappendoeners de winkel met een vollere kar dan vóór corona. Ook groeit de behoefte naar online boodschappen doen.

De crisis heeft online boodschappen een boost gegeven, maar betekent niet de definitieve doorbraak. Ruurd Hielkema, senior onderzoeker bij Motivaction: ‘Dat kan opborrelend nostalgisch sentiment zijn, maar natuurlijk biedt een goede super veel meer sfeer en beleving dan het online alternatief. Veel van de nieuwe aanwas zijn 55-plussers, en juist zij zeggen in meerderheid ‘straks’ weer af te haken. Lang niet alle nieuwe online ervaringen zullen voor hen ook positief zijn geweest, onder meer door lange wachttijden, nee-verkopen en bezorgkosten’.

Gezonde voeding
Sinds het begin van de crisis heeft de consument per saldo vooral meer geld uitgegeven aan boodschappen in de supermarkt, hygiëneproducten en gezonde voeding zoals groente en fruit in het bijzonder, en aan pijnstillers. Voor andere uitgaven ging de hand op de knip.

Bron: Levensmiddelenkrant

 

1920_houvoldoendeafstand4-albert-heijn-hesjes.jpg