Hoogvliet kiest voor duurzame verpakkingen | Levensmiddelenkrant

Hoogvliet kiest voor duurzame verpakkingen

ALPHEN AAN DEN RIJN – Hoogvliet verkoopt sinds kort in haar winkels biologische citroenen in een cellulosenet en biologische snacktomaten in een verpakking van suikerrietresten en bioplastic. Deze duurzame verpakkingen zijn ontwikkeld door groenteleverancier Eosta.

Het bioplastic van de snackgroenteshaker is in 12 weken volledig composteerbaar en het gebruikte suikerriet is biologisch afbreekbaar en composteerbaar. Daarnaast vereist de productie van suikerrietverpakkingen volgens de formule minder water en energie bij de verwerking dan de traditionele houtpulpproducten zoals karton. Het duurzame net voor de citroenen is gemaakt van cellulosevezels, waardoor het biologisch afbreekbaar en composteerbaar is.

Category manager aardappelen, groente & fruit Ed van Venrooij: “Dit is een mooie stap in de goede richting. Soms ontkomen we er niet aan om plastic te gebruiken, vooral bij kwetsbare producten. We blijven echter zoeken naar duurzame alternatieven om uitbreiding van de plastic soup te voorkomen.”
In 2017 was Hoogvliet naar eigen zeggen de eerste Nederlandse supermarkt die ‘natural branding’ ging toepassen om biologische producten te voorzien van een gelaserd merkje. Hierdoor werd de plastic verpakking van onder andere biologische avocado’s en gember overbodig, wat een jaarlijkse besparing van bijna 70.000 plastic verpakkingen opleverde.

Bron: Levensmiddelenkrant