Hoogvliet zet in op ruimtelijk winkelen | Levensmiddelenkrant

Supermarktmanager Carlo Termoshuizen geeft een rondleiding in Oosterheem

Hoogvliet zet in op ruimtelijk winkelen

ZOETERMEER – Hoogvliet ondergaat momenteel een metamorfose. Waar thuisplaats Alphen aan den Rijn al om is, hebben alle vier de locaties in Zoetermeer nu ook een vernieuwde formule. Levensmiddelenkrant neemt een kijkje in Oosterheem.

Filiaalmanager Carlo Termoshuizen is trots op zijn verbouwde winkel. In drie dagen is Hoogvliet Oosterheem, 2000m2 bvo, 140 man in dienst, van top tot teen aangepast om plaats te maken voor nieuw assortiment en voor meer klanten. “Meer ruimte in het middenpad is heel belangrijk”, legt Termoshuizen uit. “Nu kunnen we de aanbiedingen uit onze folder in bakken uitlichten en klanten kunnen er makkelijker doorheen, zelfs op drukke dagen.” Alsof het is afgesproken rijdt vervolgens een oude man met gemak in zijn scootmobiel door het gangpad. “Heel fijn die ruimtelijkheid, het is echt beter geworden”, zegt hij. “Dat hebben we voor u gedaan. We dachten al dat u zou komen”, grapt Termoshuizen.

Schermen
Naast dat er meer ruimte is gemaakt bij de versafdelingen en rondom de kassa’s, maakt Hoogvliet een digitaliseringsslag. Bij versproducten hangen elektronische prijskaartjes, aan de koelinstallaties in de wanden worden datum en tijd op een digitaal klokje aangegeven. Het meest opvallend zijn de verticale beeldschermen bij de brood-, kaas- en vleesafdelingen. “Die digitalisatie scheelt een hoop werk in de winkel. Voorheen schoven we posters in lijsten op de versafdeling, met daarop de laatste aanbiedingen. Nu kunnen we meteen schakelen wanneer dat nodig is”, vertelt Termoshuizen. “De prijskaartjes kunnen we ook centraal aanpassen, zonder met papiertjes heel de winkel door te hoeven.”

De groente-afdeling is opnieuw uitgedacht. “Porties voor één persoon hadden we al, omdat daar duidelijk vraag naar is in onze omgeving. In Oosterheem wonen naast gezinnen veel starters en ouderen”, zegt Termoshuizen. “We hebben de rekken nu overzichtelijker gemaakt. De stellingen hebben nog maar twee lagen en per laag heeft het hele assortiment dezelfde hoogte gekregen. Dat maakt het aanbod voor de klant overzichtelijker. De ruimte aan de onderkant is op veel plekken dichtgemaakt voor een luxere uitstraling en omdat de vloer zo beter schoon te houden is.” Op alle versafdelingen is het assortiment uitgebreid, bijvoorbeeld met kant-en-klaarproducten en verse pizza’s. In november komt daar nog sushi bij.

Slagers
Termoshuizen is erg te spreken over de rol die zijn slagers toebedeelt krijgen. Vleesvervangers hebben dan wel twee meter meer ruimte gekregen, de slagers zijn nog steeds op twee plekken in winkel aanspreekbaar voor klanten. “We hebben al vijftien jaar specialisten in dienst op de vleesafdeling. Dat is één van onze grote krachten. Ze bieden de klant inspiratie en kunnen uitstekend uitleggen welke receptuur lekker is en hoe je bepaalt vlees bereidt.”

Dan gaan de spots in het plafond plotseling uit op een paar plekken. Een man in uniform en een afstandsbediening in zijn hand loopt over de afdeling. “Sorry, de nieuwe verlichting krijgt een laatste controle”, verklaart Termoshuizen. Naar de uitgang dan maar. Daar wijst hij nog op de meters brede infobalie, met pakketpunt. “Op de drukste dagen hebben we wel eens acht karren met pakketjes per dag die heen en weer gaan”, zegt hij. “Zelfs daar hebben we nu genoeg ruimte voor.”

Bron: Levensmiddelenkrant