IRI: Record totaalomzet supermarkten

ZALTBOMMEL - De omzet van Nederlandse supermarkten steeg in 2019 voor het eerst naar een bedrag boven de 40 miljard euro. Dat maakt onderzoeksbureau IRI bekend. De groei naar 40,5 miljard wordt vooral gedreven door de btw-verhoging.

Daarnaast draagt online meer bij en worden er hogere prijzen gerekend voor duurzaamheid en diervriendelijke versproducten. Premium producten stijgen in populariteit.

De marktaandelen, gemeten inclusief Hard Discount en onlineverkoop van supermarkten, zijn niet veel verschoven. Wel valt op dat Jumbo haar marktaandeel met 1,7 procent wist te verhogen in 2019. Die groei wordt volgens IRI mede veroorzaakt door de uitbreiding van het aantal Jumbo-winkels, maar Jumbo wist ook autonoom te groeien.De aandelen van Albert Heijn dalen niet langer. Met 34,7 procent is het marktaandeel gelijk gebleven ten opzichte van 2018.

Kleine daling
Hard Discount heeft het lastig. Na jaren van groei ziet IRI dat Hard Discount in 2019 een kleine daling laat zien in marktaandeel. Aldi en Lidl samen verliezen 0,2-%-punt marktaandeel ten opzichte van vorig jaar.

De verkoop van Emté aan Jumbo en Coop gaat ten koste van het marktaandeel van Superunie totaal. De marktaandeelstijging van Coop ligt in lijn met de winkeluitbreiding. Binnen de Superunieleden wint Plus 0,1 procent marktaandeel, ten koste van Deen, Hoogvliet, Poiesz en Spar die allen 0,1 procent verliezen.