Nederlanders zijn keurmerk-moe | Levensmiddelenkrant

Nederlanders zijn keurmerk-moe

UTRECHT – Nederlanders zien door het woud van keurmerken niet meer of een product nu wel of niet duurzaam is. Zeven op de tien vindt ook dat er veel te veel logo’s en keurmerken zijn.

Zeventig procent van de Nederlanders vindt dat er te veel duurzaamheidskeurmerken zijn. Twee jaar geleden was dat nog 42 procent. Dat blijkt uit een onderzoek dat voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal door Motivaction liet uitvoeren onder bijna 1100 mensen. ´Niet zo verwonderlijk´, zegt Vera Dalm, directeur van Milieu Centraal. ´Alleen al voor eieren zijn er bijna twintig keurmerken en logo’s. En wat is het verschil tussen een ei?´

Nauwelijks betrouwbaar
Het aantal keurmerken en logo's stijgt al jaren, zo blijkt uit de Keurmerkenwijzer van Milieu Centraal. Consumenten weten niet meer welke keurmerken zij kunnen vertrouwen. Van de dertien logo´s en keurmerken voor eieren die aan consumenten werden voorgelegd, was er maar één die een voldoende kreeg: het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming. Het groene blaadje – het Europese keurmerk voor biologische landbouw – wordt nauwelijks gezien als nauwelijks gezien als betrouwbaar, terwijl dit een breed geaccepteerd en gecontroleerd keurmerk is.

Stoplicht
Net als sommige politieke partijen pleit Milieu Centraal voor één overkoepelend keurmerk, bijvoorbeeld in de vorm van een stoplichtensysteem. Deze ontwikkeling kan op grote bijval rekenen: 72 procent van de Nederlanders steunt dit idee. Milieu Centraal zet echter vraagtekens bij de uitvoerbaarheid. Overigens let 28 procent van de consumenten bij het boodschappen doen op duurzaamheid en gebruikt daarbij keurmerken.

Bron: Levensmiddelenkrant