E-commerce

Normal ambieert forse groei

AMSTERDAM - Geen acties, altijd goedkoop. Dat is de slogan van de sinds vorig jaar in Nederland gevestigde discountdrogisterij Normal. “Concurrenten stunten met diverse aanbiedingen, maar bij ons is de prijs altijd laag en hetzelfde.”

Lisa van der Linden |

Dat vertelt Paul van Dooren, partner & general manager bij Normal, in een interview met Levensmiddelenkrant. Bijna een jaar geleden zette de in Denemarken opgerichte formule voet aan de grond in Nederland en inmiddels zijn er vier winkels geopend. Dat is het begin van nog veel meer vestigingen, aldus Van Dooren. “Zes jaar geleden is Normal opgericht en twee jaar later is de expansie begonnen. Eerst in Scandinavië en toen kwam de vraag welk land daarna zou volgen. Het is Nederland geworden, omdat we qua cultuur veel overeenkomsten hebben”, vertelt Van Dooren. “Hoewel we geen acties hebben en altijd goedkoop zijn, hebben we geen laagste prijsgarantie. Wel bieden we een groot deel van het assortiment aan voor een prijs die 30 tot 50 procent lager is dan bij de drogisterij om de hoek. Die mogelijkheid hebben we doordat we ten eerste genoegen nemen met minder marges. Daarnaast kopen we onze producten in op plekken waar het goedkoop is en zijn de lijntjes met leveranciers kort”, legt de general manager uit. “We worden hierdoor in de volksmond een Deense Action genoemd, maar dat zijn we absoluut niet. Het assortiment en de uitstraling zijn niet te met elkaar vergelijken.”

In iedere winkel van de formule bestaat het assortiment uit 3000 tot 3500 producten en zijn er wekelijks bijna honderd nieuwe producten te vinden. “Het is belangrijk om de klant continu te verrassen met nieuwe soorten shampoo, koekjes of huishoudproducten. Dat is ook een van de pijlers van Normal. Zolang we een wisselend assortiment hebben blijft de winkel in beweging”, vertelt Van Dooren.

Foodgerelateerd
De winkel is voor 70 procent gevuld met producten voor de persoonlijke verzorging en 10 tot 15 procent is foodgerelateerd. Daarnaast is er volgens Van Dooren een zeer uitgebreide keuze uit travel-artikelen. De categorieën travel, huishouden en petfood zijn wel kleiner dan de andere, stelt hij. “De foodproducten zijn ontzettend belangrijk voor ons, omdat er veel artikelen zijn die onze doelgroep herkent van internet of uit het buitenland. De top drie bestaat uit Nerds snoepjes, Kinder Happy Hippo en Cadbury”, zegt Van Dooren.

De introductie van Normal in Nederland is niet zonder slag of stoot gegaan. De manier van winkelen bij de formule is anders dan de consument gewend is, aldus Van Dooren. “We hebben een gedwongen winkelroute en dus geen acties. Klanten lopen door de winkel met enorme voelsprieten die beginnen te werken als er ergens actie, aanbieding of stunt staat. De klant moet bij Normal door-krijgen dat alles hier een vaste lage prijs heeft en daardoor wordt het standaard winkelpatroon door-broken. Nu we in steeds meer steden zijn gevestigd, hebben we meer naamsbekendheid en merken we dat klanten het eenvoudiger vinden om bij Normal hun producten te kopen.” De formule richt zich de komende jaren op verdere groei, maar blijft voorlopig alleen investeren in fysieke winkels. “Zowel in Nederland als in de andere landen doen we niets met onlineverkoop. Het is veel te duur om ermee te starten en daarnaast mist de beleving.”

Normal gaat in 2019 nog zes tot acht winkels openen en focust op de top 25 steden van Nederland. De komende jaren streeft de formule naar minimaal dertig winkels erbij in ons land, maar ook de expansie daarbuiten staat niet stil. “We gaan Normal in meer landen introduceren de komende maanden”, aldus Van Dooren.

Bron: Levensmiddelenkrant

grote-foto.jpg