Ondernemer Marcel Boekhoorn neemt Hema over

AMSTERDAM- Investeringsmaatschappij Ramphastos Investments (‘Ramphastos’) van ondernemer Marcel Boekhoorn heeft het voornemen Hema inclusief schulden over te nemen van Lion Capital.

Dat maken de partijen vandaag bekend. Samen met haar nieuwe eigenaar kan Hema zich naar eigen zeggen de komende jaren volledig richten op investeren in de thuismarkt, online groei, internationale expansie en het verbeteren van de winstgevendheid. Tegelijkertijd zijn met de Vereniging van Aangesloten Bedrijven (VAB), de franchisenemers van HEMA, nieuwe afspraken gemaakt, waaronder over e-commerce.

Gezond Hema
Tjeerd Jegen, ceo van Hema: “Ik ben erg verheugd met de komst van Ramphastos als nieuwe eigenaar van Hema. Dit is het beste scenario voor Hema, onze klanten, medewerkers en franchisenemers. Marcel Boekhoorn en zijn team hebben in de afgelopen jaren laten zien dat zij betrokken zijn bij hun deelnemingen, ondernemerschap stimuleren en een sterke investeringsvisie hebben. Daarnaast wil ik onze franchisenemers bedanken voor hun inzet om tot nieuwe toekomstbestendige afspraken te komen. Dat maakt de weg vrij om samen met onze nieuwe eigenaar en de franchisenemers te werken aan een sterker en financieel gezond Hema.”

Mogelijkheden
Marcel Boekhoorn, ondernemer en eigenaar van Ramphastos: “Hema is een iconisch merk met geweldige internationale kansen, maar ook in Nederland zijn er genoeg mogelijkheden om te groeien. De overname past in mijn ambitie om bedrijven te laten groeien. Samen met het Hema-team en haar franchisenemers wil ik van Hema een wereldmerk maken.”

Ambities
De komst van Ramphastos als nieuwe eigenaar stelt Hema in staat nog sterker invulling te geven aan haar groeiambities. Zo zal er meer worden geïnvesteerd in de kernmarkten Nederland en België, e-commerce en de internationale expansie in Europa en daarbuiten. Hema werkt in toenemende mate met internationale partners, zoals Apparel Group in het Midden-Oosten. Hierdoor verandert HEMA van een winkelketen met eigen winkels naar een internationaal merk. HEMA wil zich de komende jaren hierin verder ontwikkelen. HEMA kijkt daarom ook naar mogelijkheden om het aantal internationale partners uit te breiden met als doel om de expansie te versnellen.

Bron: Levensmiddelenkrant