Online boodschappen doen flink in opmars

DEN BOSCH - Via het internet boodschappen doen is sterk in opkomst. Volgens onderzoek van Multiscope én het jaarlijkse Consumentenonderzoek van Deloitte kopen steeds meer mensen eten en drinken bij een onlinesupermarkt. Albert Heijn is de grootste speler in online bestellen.

Ruim één op de zes Nederlanders koopt in 2017 eten en drinken bij een online supermarkt. Dit komt uit de Smart Food Monitor, een marktonderzoek van Multiscope onder 7.000 Nederlanders. Het merendeel van de boodschappen doen consumenten nog steeds in de fysieke supermarkt. In de nabije toekomst zal dit nog steeds het geval zijn. De grootste omzetgroei zit echter in het online supermarktkanaal. Naar verwachting stijgt in 2017 de omzet van online supermarkten met ruim 30 procent.

Belangrijke conclusie uit het jaarlijkse Consumentenonderzoek van de Branchegroep Retail van Deloitte is ook dat het gebruik van online boodschappen doen in rap tempo toeneemt. Momenteel maakt  12 procent van de gevraagde consumenten wel eens gebruik van een online bestelservice. Een jaar geleden was dit 8 procent en in 2014 was het 6. Gemiddeld wordt er zo’n 2,3 keer per maand gebruik van gemaakt met een gemiddeld bedrag van ongeveer 67 euro per online bestelling.

AH
Uit beide onderzoeken komt dat de meesten online bestellen bij Albert Heijn. Zes op de tien onlineshoppers doen daar hun inkopen. Daarna volgen Jumbo, PLUS, Picnic en Hoogvliet. Lang houdbare producten en dranken, zoals frisdrank, bier en wijn, worden het vaakst online besteld.

Drempel
Een supermarkt dicht bij huis is een van de belangrijkste redenen om geen gebruik te maken van online bestellen. Ook de bezorgkosten worden in beide onderzoeken genoemd als drempel. Van iedereen die nog nooit bij een onlinesuper langs is geweest, staan 18- tot 34-jarigen er het meest voor open om dit in de toekomst te gaan doen, volgens Multiscope. In het onderzoek van Deloitte geeft tien procent  van de respondenten aan van plan te zijn om in de toekomst online levensmiddelen te bestellen bij een andere supermarkt, als de huidige supermarkt waar ze boodschappen doen dit niet aanbiedt.

Afhalen
Een ruime meerderheid (71 procent) zou de bestelde producten het liefst thuis laten bezorgen, blijkt uit het Consumentonderzoek 2016. De voorkeur voor het zelf afhalen van de boodschappen bij de supermarkt stijgt ten opzichte van vorig jaar tot 11 procent. De belangrijkste reden om de keuze voor zelf afhalen te nemen, is dat men de boodschappen dan kan ophalen wanneer het uitkomt. Ruim de helft (56 procent) heeft een voorkeur voor afhalen en bezorgen in de avonduren.

Bron: Deloitte/Multiscope/ANP