‘Online nog geen verdienmodel voor Jumbo’ | Levensmiddelenkrant

Cfo Ton van Veen streeft naar verdere kwalitatieve groei van Veghelse formule

‘Online nog geen verdienmodel voor Jumbo’

VEGHEL - Na het succesjaar 2018 streeft Jumbo naar verdere kwalitatieve groei in 2019. Een van de voornaamste doelstellingen is om het aantal supermarkten te laten groeien van 618 naar 675 en om de leidende omnichannelspeler binnen foodretail te worden.

Dit vertelt Ton van Veen, cfo van Jumbo, in een uitgebreid interview. Levensmiddelenkrant spreekt hem naar aanleiding van de onlangs gepresenteerde omzetcijfers over het afgelopen jaar en voelt hem aan de tand over de ambities van de Veghelse formule in 2019.

Hoe kijkt u terug op het afgelopen jaar, waarin Jumbo een totale omzetstijging realiseerde van 9,6%?
“2018 was voor Jumbo een jaar waarin erg veel bereikt is. Met alle Jumbo-collega’s, of het nou gaat om de supermarktmedewerkers, de Jumbo-ondernemers, de mensen in de distributiecentra of het personeel op ons hoofdkantoor in Veghel, is keihard gewerkt om klanten het mooiste assortiment, de laagste prijzen en de beste service te bieden. Onze uitstekende omzetcijfers onderstrepen dat hun inspanningen zeer succesvol zijn geweest. De totale omzet uit consumentenactiviteiten is het afgelopen boekjaar uitgekomen op 7,8 miljard euro, waarvan 7,4 miljard euro betrekking heeft op de Jumbo-formule, 260 miljoen euro op het aan Jumbo toegewezen Emté-deel en 150 miljoen euro op La Place. Wat me het meest tot tevredenheid stemt, is dat het over de hele linie goed gaat met Jumbo en niet uitsluitend op specifieke onderdelen. De autonome groei van de bestaande Jumbo-supermarkten met 3,8% komt bovenop de sterke autonome groei die in 2017 al is gerealiseerd.”

Welke succesfactoren liggen volgens u ten grondslag aan deze groei?
“De grootste kracht van Jumbo schuilt in de uniciteit van de formule. Deze formule is niet alleen geënt op de laagste prijzen, maar ook op een breed en divers assortiment, een uitstekende service en foodbeleving in onze winkels. De acquisitie van La Place in 2016 is voor Jumbo een belangrijke katalysator gebleken voor het creëren van meer beleving met versbereide maaltijden en voor receptuurontwikkeling en productinnovaties. De La Place-elementen zijn het meest zichtbaar in onze Jumbo Foodmarkten en in de Jumbo City-vestigingen, waaraan we er in 2018 elk drie hebben toegevoegd. Deze elementen worden dit jaar nog meer geïntegreerd in onze reguliere en nieuw te openen winkels. In combinatie met onze laagste prijzen zullen culinaire inspiratie en maaltijdbereiding steeds belangrijker worden. De achterliggende filosofie is om ons te ontwikkelen van een foodretailer tot een aanbieder van een foodexperience.”

Wat zijn de meest concrete Nederlandse plannen van Jumbo in 2019?
“De afgelopen jaar gerealiseerde groei willen we in 2019 verder uitbouwen. Het aantal Jumbo-supermarkten willen we laten groeien van 618 aan het slot van 2018 naar 675 eind dit jaar. Deze toename zal niet alleen komen uit de geplande ombouw van de aan Jumbo toebedeelde Emté-winkels, maar ook uit de opening van nieuwe supermarkten die voor 2019 in portefeuille zitten. Na in 2018 al grote online stappen te hebben gezet, willen we dit jaar nóg meer invulling geven aan onze ambitie om binnen foodretail de leidende omnichannelspeler te worden. De afgelopen tijd heeft de thuisbezorging van online bestelde boodschappen een hoge vlucht genomen. Het aandeel ‘online’ in de totale landelijke Jumbo-omzet is eind 2018 doorgegroeid naar 4%. Dit percentage neemt in 2019 ongetwijfeld verder toe. Bij een aantal Jumbo-supermarkten is het online aandeel in de winkelomzet nu al 20% of meer en niemand weet waar de groei op dit terrein precies ophoudt.”

Hoe wordt werk gemaakt van het voornemen om de grootste omnichannelspeler te worden?
“Om de sterke online groei te faciliteren, heeft Jumbo in mei 2018 een tweede e-fulfilmentcenter geopend in Raalte. Bovendien is in november een pilot met een nieuwe wijze van thuisbezorging gestart in de regio Den Bosch. Levering aan huis vindt daar rechtstreeks plaats vanuit een zogeheten hub. Met een hubsysteem verwacht Jumbo sneller te kunnen groeien en meer klanten in Nederland te kunnen bereiken. De hubs bieden een betere toegang tot de grote steden, waar de vraag naar thuisbezorging het sterkst is. Begin dit jaar opent Jumbo ook testhubs in Amsterdam en Middelburg. Online heeft zich binnen food nog niet bewezen als een verdienmodel en investeringen op dit terrein drukken nog vaak op onze winstgevendheid. Daarom werken we collectief en individueel goed samen met de Jumbo-ondernemers aan de juiste lokale omnichannelmodellen.”

Albert Heijn start in Amsterdam-West met de bezorging van warme maaltijden. Bij succes zal de marktleider deze bezorging uitrollen in andere steden. Volgt uw formule dit voorbeeld?
“Jumbo bezorgt nu ook al warme maaltijden in Groningen, maar hangt dit niet aan de grote klok. Sinds mei 2017 kunnen klanten bij Jumbo City in Groningen gemakkelijk online hun versbereide maaltijden bestellen. Deze warme en koude maaltijden en pizza, sushi en versbelegde broodjes worden in samenwerking met Fooddrop binnen het uur bezorgd op een locatie naar keuze. Sinds deze maand testen Jumbo en Fooddrop bij een select aantal klanten ook de mogelijkheid om aan deze bestelling reguliere boodschappen toe te voegen, bijvoorbeeld het drankje bij de verse maaltijd, het ontbijt voor de volgende morgen of een tube tandpasta en een pak luiers. Jumbo is hiermee een van de eerste partijen die de bezorging van maaltijden en boodschappen combineert. Het onderzoeken van deze nieuwe dienst sluit aan bij onze omnichannelstrategie onder het motto ‘Altijd en overal, Jumbo, voor iedereen’. Als deze succesvol blijkt te zijn, gaan we deze in andere Nederlandse regio’s uitrollen.”

Het afgelopen jaar zijn drie nieuwe Jumbo Foodmarkten geopend in Utrecht, Groningen en Tilburg. Hoe gaat het met de nu in totaal zes Foodmarkten?
“Ik ben erg tevreden hoe het qua bezoekersaantallen en omzet gaat met onze Foodmarkten. We zijn steeds beter in staat om het productieproces van versbereide maaltijden in onze keukens strak in de hand te houden en meer te sturen op de bijbehorende rendementen. Dit jaar gaan we in elk geval twee nieuwe Jumbo Foodmarkten openen aan de Utrechtse Rijnkade en in de Mall of the Netherlands in Leidschendam, het grootste overdekte winkelcentrum van Nederland. In Leidschendam verwachten we op een gezonde manier de concurrentie te kunnen aangaan met de in het winkelcentrum gevestigde Albert Heijn XL. Ik ben ervan overtuigd dat Jumbo en Albert Heijn er heel goed naast elkaar kunnen blijven bestaan en de gunst van de consument kunnen winnen.”

Welke ambities heeft Jumbo met de in 2018 fiks gegroeide La Place-formule?
“Met La Place streven we dit jaar onder het motto ‘Good food fast’ naar een verdere kwalitatieve en kwantitatieve groei in binnen- en buitenland. De omzet van La Place is in 2018 met 21% gestegen naar ruim 150 miljoen euro. In 2020 moet de omzet 200 miljoen euro bedragen, dan zitten we met de formule weer op het omzetniveau van de formule van vóór het V&D faillissement. In bestaande en nieuwe La Place-restaurants gaan we moderniseringen doorvoeren om La Place als merk in horeca en foodservice nóg steviger neer te zetten. De restaurants krijgen een verfijnder assortiment en er komt nog meer focus op productinnovaties.
De afgelopen jaren heeft La Place een behoorlijke groeispurt doorgemaakt. Deze groei was nodig na het faillissement van de V&D-filialen, waarin we met de formule waren gevestigd. De ombouw van de AC-restaurants naar La Place is een doorslaand succes gebleken. De komende jaren verwachten we met La Place fors te kunnen groeien op locaties onderweg, zoals langs snelwegen, op luchthavens en in treinstations.”

Hoe verlopen de voorbereidingen van Jumbo op haar entree in België?
“Deze voorbereidingen verlopen volgens planning. Inmiddels zijn enkele tientallen Belgische supermarktlocaties gecontracteerd. In het vierde kwartaal van dit jaar openen we drie tot vijf winkels bij onze zuiderburen. De bedoeling is om deze supermarkten qua assortiment en beleving te finetunen op de wensen van de Belgische consument en na opening de eventuele eerste kinderziektes eruit te halen. In 2020 en 2021 willen we vervolgens nog een twintig- tot dertigtal supermarkten in België openen. Onze filosofie is om, net als in Nederland, de winkels om klanten heen te bouwen, door uit te gaan van de 7 Zekerheden en van de laagste prijzen, waarbij we lokaal indien nodig de prijzen verder naar beneden aanpassen. Omdat een goede voorbereiding naar mijn overtuiging voor 90% van het succes zorgt, gaan we bij onze entree op de Belgische markt niet over één nacht ijs. Zo is een aparte organisatie opgezet onder de naam Jumbo België. Het is mooi om te merken dat ons initiatief zowel vanuit België en Nederland voor enthousiaste reacties zorgt. Talloze mensen willen hieraan graag hun positieve bijdrage leveren. Natuurlijk zal Jumbo op prijs hevige concurrentie ondervinden van andere formules, maar door de combinatie van onze laagste prijzen en de foodbeleving in onze winkels heb ik er vertrouwen in dat onze entree op de Belgische markt een succes zal worden.”

Bron: Levensmiddelenkrant