Online supermarktomzet groeit | Levensmiddelenkrant

Albert Heijn en Jumbo belangrijkste online supermarkten

Online supermarktomzet groeit

AMSTERDAM- In een half jaar tijd is de supermarktomzet via het online kanaal toegenomen. Uit een meting van het kennisplatform Supermarkt & Ruimte blijkt dat 2,9 procent van de supermarktomzet via online gaat.

Een half jaar geleden was dit nog 2 procent. De online omzet van supermarktbestedingen door gezinnen bedraagt op dit moment circa 1 miljard euro. De totale omzet van supermarkten is 36 miljard euro. De concurrentie van internet voor de omzetontwikkeling van fysieke supermarkten is volgens het kennisplatform nog altijd beperkt maar neemt wel toe. De gemiddelde bestedingen per online bestelling bedraagt 92 euro, wat vergelijkbaar is met een jaar eerder (90 euro).

Marktleider
Albert Heijn en Jumbo komen uit de meting als de twee belangrijkste online supermarkten waarbij Albert Heijn de marktleider blijft met een geschat marktaandeel van 53 procent (vorig jaar 58 procent). Jumbo daarentegen heeft het online marktaandeel zien toenemen van 22 procent naar 26 procent. Picnic heeft een geschat marktaandeel van 12 procent.

Frisdrank
Supermarktproducten die het meest online worden gekocht zijn frisdrank, water, sappen en kruidenierswaren. De sterkste groei wordt door het platform waargenomen bij een versproducten als vlees, brood en banket, drogisterij-artikelen, was- en reinigingsmiddelen en toilet- en keukenpapier.

Bron: Levensmiddelenkrant