'Probiotica ook interessant voor ijs' | Levensmiddelenkrant

'Probiotica ook interessant voor ijs'

DE MOER - Aan het effect van probiotica in voeding, oftewel levende melkzuurbacteriën, wordt nog wel eens getwijfeld. Zo werd onlangs de weerstandsclaim van Danone’s Actimel openlijk door het tv-programma Kassa en consumentenorganisatie Foodwatch als ‘misleiding’ bestempeld. Onterecht, vindt immunoloog professor Eric Claassen aan de VU in Amsterdam. “Ongeveer de helft van de mensen heeft baat bij probiotica.”

Claassen deed deze uitspraak vorige week op de bijeenkomst van het VriesVers Platform in Golfclub De Efteling. “Probiotica in voeding heeft wel degelijk een gunstig effect op bijvoorbeeld weerstand in ongeveer 50 procent van de gevallen. Dat is geen slechte score: geneesmiddelen werken gemiddeld in 8 procent van de gevallen. Als consument kun je er achter komen of probiotica wel of niet effectief is met scoringsformulieren die de meeste fabrikanten beschikbaar stellen via de website.”

Hij vindt het daarom onterecht dat Actimel van Danone de zwartepiet krijgt toegespeeld. “Dat probiotica weerstandsverhogend werkt, is bovendien een van de weinige claims die reeds is goedgekeurd door de Europese voedselautoriteit EFSA.” Verder zijn probiotica volgens de professor werkzaam bij onder meer diarree, verstopping, huidallergie en astma.

IJs met probiotica
Ondanks negatieve media-aandacht die probiotica af en toe krijgt, ziet Claessen nog volop mogelijkheden voor fabrikanten. “De markt voor probiotica is een ongelofelijke. Het is een sector waarmee nog goede marges gemaakt kunnen worden.” Op de bijeenkomst van het VriesVers Platform noemt hij ijsfabrikanten in het bijzonder. “De levende melkzuurbacteriën gaan namelijk niet dood als ze worden ingevroren. Sterker nog, probiotica overleven zelfs beter dan gist in de diepvries, zelfs na 25 weken invriezen.”

Marketing
In Nederland zijn er nog geen diepvriesproducten met probiotica op de markt, maar dat is een kwestie van tijd, denkt Cleassen. “In de Verenigde Staten is reeds een premiumijs op de markt gebracht onder het merk Sweet Scoops dat gezonde levende melkzuurbacteriën bevat.” De juiste merkstrategie is volgens de professor bij het lanceren van een dergelijk product belangrijk. “Spits je marketing toe op smaakbeleving en het premiumgevoel. Het draait namelijk niet om de harde gezondheidsclaim dat op het product geplakt zit. Daarom zullen mensen het niet kopen, dat is alleen een added benefit. Zorg ervoor dat het product in de basis al een gezonde uitstraling heeft en lekker is. En maak de prijs niet hoger dan die van een pot Häagen-Dazs.”

Of Nederlandse fabrikanten en retailers met probitiotica-ijs aan de slag gaan is nog onbekend, maar onder meer mensen van Albert Heijn toonden zich bijzonder geïnteresseerd tijdens de presentatie van Claessen tijdens de bijeenkomst van het VriesVers Platform.

Bron: Levensmiddelenkrant